‘Verzet tegen de aanlandplicht heeft geen zin. Dat wordt maatschappelijk niet meer geaccepteerd.’ Dat stelde staatsecretaris Sharon Dijksma in een digitale boodschap op de Dag van de Nederlandse Visserij in Stellendam. Maar Europarlementariër Jan Huitema vond juist dat er alles aan moet worden gedaan de aanlandplicht ongedaan te maken.
Tijdens het programma in het Stellendamse visafslag volgenden verschillende sprekers elkaar op, introductie door directeur Agnes Leewis van het Nederlandse Visbureau. Stellendam werd door Cees Sinke, voorzitter van visserijvereniging Zuid-West, ‘het Silicon Valley van de visserij’ genoemd. Het duurzame centrum van de visserij van West-Europa met een eigen innovatiecentrum, waar ook twee prachtige scheepswerven zijn gevestigd en waar zich meerdere toeleverings- en technische bedrijven hebben gevestigd. ‘De Willy Wortels hebben zich aangesloten. Een mooi resultaat, nadat 10 jaar geleden de sector ten dode leek opgeschreven. Maar nood leert werken en in creativiteit en innovatie hebben we nieuwe stappen gezet.
Nieuwe steun
Vanwege een sterfgeval was staatsecretaris Dijksma alleen op video aanwezig. Zij riep de vissers op zich neer te leggen bij de aanlandplicht, en er het beste van te maken. Dijksma beloofde te helpen met Europese gelden. ‘Vanaf september komt er weer een nieuwe innovatieregeling en ik zal zorgen voor maximale rek en ruimte om oplossingen te vinden voor de knelpunten van de aanlandplicht.’ De staatsecretaris besloot: ‘De toekomst van de visserij is toch uw verantwoordelijkheid, maar met mijn steun.’ Na afloop van haar videoboodschap klonk in de zaal geen applaus. Mogelijk enerzijds door de boodschap de aanlandingsplicht nu maar te accepteren, anderzijds omdat het wat vreemd is te applaudisseren voor een scherm.
Onuitvoerbaar
VVD-Europarlementariër Huitema liep als agrariër ook tegen wet- en regelgeving aan, die onwerkbaar was. ‘Prachtig op papier, maar niet uitvoerbaar.’ Het was voor hem een belangrijke drijfveer in de politiek te gaan. Hij meent dat de aanlandplicht veel te snel wordt ingevoerd. ‘Ongekend snel voor Europa, maar de gevolgen zijn niet goed onderzocht.’ Hij noemde een artikel in De Correspondent waarin wordt aangetoond dat aanlandplicht juist niet beter is. ‘Een groot deel van de teruggegooide vis is nog levensvatbaar en een ander deel is belangrijk als voedsel voor vogels. De aangelande vis gaat sowieso dood.’ Huitema zet dus grote vraagtekens bij de aanlandplicht en vindt dat deze moet worden afgeschaft. ‘Het zal lastig zijn dit op de politieke agenda te krijgen, maar we moeten het wel proberen. Veel wordt door Brussel tegengehouden, zoals de selectieve vismethodes met de pulskor. We missen een gunfactor in Europa. Frankrijk ziet ons als concurrent, terwijl we juist moeten samenwerken.’ Hij besloot: ‘Stellendam is niet alleen het “Silicon Valley” van de visserij in Europa maar van de hele wereld. We moeten er trots op zijn de meest duurzame vloot en vismethodes te hebben. Ik roep hierbij alle Nederlanders op: kies voor Nederlandse vis!
Dilemma’s
Professor Kitty Koelemeijer schetste de verschillende dilemma’s waar de sector tegenaan loopt. Innovatie en kennis vergaren aan de ene kant en concurrentie, strategische oriëntatie, efficiëntie en samenwerking aan de andere kant. Beide zijn belangrijk en lange termijnplanning is tegenwoordig niet meer mogelijk. Inspelen op de ontwikkelingen vergt volgens haar een bepaalde ‘mindset’. ‘Kijk wat er om je heen gebeurt. Het bijzondere van de visserij is dat het als enige voeding levert uit de wilde oogst, met een enorme sortering, en toch maar een kleine sector vormt. Moeilijk op te schalen en soms kan je trots je ook in de weg zitten.’ Hoogleraar Herman Pleij sloot de ochtend af met een hilarisch historisch perspectief van de ontwikkeling van Nederland en de dominee/koopman als onderaannemer van God en met de nieuwe Nederlandse wapenspreuk: Moet kunnen! Het middagprogramma bestond uit een vlootshow met burgemeester Ada Grootenboer als vlootadmiraal. Het publiek kon deze dag kennis maken met het meest duurzame vissersschip van Nederland: de MDV-1 Immanuel.
Bron: www.schuttevaer.nl