Automatic Identification System (AIS)-data toepassen om de impact van scheepvaart op onderwaterleven te interpreteren. Dat is wat een onderzoeker van Universiteit van Tilburg tijdens haar stage op de Nederlandse Antillen bij het CBS heeft gedaan. Ze ontdekte dat een kleine afname van gemiddelde vaarsnelheid samenhangt met een relatief grotere afname van onderwatergeluid.
Informatie uit AIS-data
Vanuit het CBS worden verschillende externe databronnen onderzocht, zoals de AIS-gegevens van het Global Data Platform van de Verenigde Naties (VN). Dit doen ze vooral om te onderzoeken hoe informatie uit datasets in relevante kennis voor maatschappelijke vraagstukken kunnen omzetten.
Onderzoek op de Nederlandse Antillen
Het onderzoek naar AIS-data werd gedaan door Hannah Langerveld die studeerde aan de Universiteit van Tilburg. Het onderzoek werd verricht in de vorm van een stage-opdracht op de Nederlandse Antillen, waar het Global Data Platform en de Universiteit van Tilburg bij betrokken raakte. De onderzoeker wilde in haar onderzoek de kant van het onderwaterleven op. Het is bekend dat het geluid van intensieve scheepvaart effect heeft op onderwaternatuur, maar niet duidelijk is in welke mate en hoe het effect heeft.
Relatie AIS-data en geluid onder water
AIS is een wereldwijd datasysteem dat actuele informatie verschaft over de locaties van schepen. Het systeem is gebaseerd op transpondertechnologie en is in de eerste plaats bedoeld om de veiligheid van de scheepvaart op zeeën en het binnenwater te verhogen. Sinds 2003 hebben alle schepen van een bepaalde omvang AIS aan boord. In het onderzoek van Langerveld stond de relatie tussen AIS-data en geluid onder water centraal. AIS-gegevens kunnen als indicatieve bron dienen voor het lokaliseren van gebieden met veel scheepvaartgeluid onder water. In eerste instantie had ze de impact van scheepsgeluid op de onderwaternatuur willen onderzoeken, maar de complexiteit van de materie maakte het noodzakelijk het onderzoek af te bakenen naar de relatie tussen AIS-data en geluid onder water. Na de verwerking van de eerste datasets ontdekte ze dat een kleine afname van gemiddelde vaarsnelheid samenhangt met een relatief grotere afname van onderwatergeluid. Dit is een relevant gegeven en dat heeft vooral te maken met de ontwikkelde onderzoeksmethoden die nu ook in andere landen kunnen worden gebruikt voor soortgelijk onderzoek.
BRON: Navingo Career
Relevantie van het onderzoek voor visserij
Met een steeds drukker geworden Noordzee is het belangrijk wat het onderwaterleven hiervan gaat merken. Vissen communiceren (in sommige gevallen) met elkaar via geluid. Dat geluid kan ernstig verstoord worden door andere bronnen waaronder de scheepvaart, maar ook heiwerkzaamheden (zonder bubbelscherm) of sonarwerkzaamheden. De meeste maritieme exposities geven daar voorbeelden van. “Onlangs was ik in één van de vijftien Waddenexposities in Duitsland (Willemshaven) waar men dit fysiek kon demonstreren. Zo werd het geluid van een schroef onder water gesimuleerd voor grote/kleine schepen met verschillende snelheden. Dat dit impact zal hebben staat bijna wel vast”; aldus voorzitter Johan Nooitgedagt. “Visserij wordt altijd één op één genoemd wanneer het slechter gaat met de visstand, maar meestal is dat de makkelijkste weg om iets te kunnen vinden van juist die functie van medegebruik. We krijgen om ons heen steeds meer bevestiging dat de interactie van windmolens met de natuurlijke omgeving grotere negatieve invloed heeft, maar dat is in onderzoek”; zegt Nooitgedagt. Vaak komen de uitslagen van dergelijke onderzoeken te laat en daarom is ooit ook het ‘voorzorgbeginsel’ ontworpen, maar blijkbaar niet overal voor van toepassing.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan K. Nooitgedagt of Emma Kater.