Inmiddels zijn op de website van RVO de drie langverwachte subsidieregelingen gepubliceerd. Het gaat om de subsidies ‘vissersvaartuig stilliggen door Brexit’ (VSB), ‘steun voor inkomensverlies visserijsector (SIV) en ‘overbrugging voor de visserij’. De VSB en SIV subsidies komen voort uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). De subsidie ‘overbrugging voor de visserij’ valt onder de de-minimisverordening en is staatssteun. De regelingen zijn nog niet gepubliceerd in de Staatscourant, maar op de website van RVO staat dat de regelingen bijna open gaan voor aanvragen.
Overzicht subsidies
In de tabel is een overzicht van de drie subsidieregelingen die in maart en april naar verwachting open gaan voor aanvragen. Verschillende subsidies worden gefinancierd uit de Brexit Adjustment Reserve (BAR).
De subsidie ‘vissersvaartuig stilliggen door Brexit’ komt uit de BAR. Wanneer u als visserijbedrijf ook de subsidie Saneren van vissersvaartuigen (SVV) heeft aangevraagd mag de subsidie Vissersvaartuig stilliggen Brexit (VSB) ook worden aangevraagd. Het bedrag dat het visserijbedrijf voor de VSB subsidie krijgt trekt RVO af van de subsidie SVV.
Wanneer een bedrijf de SIV subsidie eerst aanvraagt en vervolgens de VSB subsidie dan trekt RVO het bedrag dat het bedrijf voor de SIV krijgt van de VSB subsidie af. Wanneer u als bedrijf eerst de VSB subsidie aanvraagt, kunt u de SIV subsidie niet krijgen.
In totaal krijgt een visserijbedrijf niet een hoger bedrag als het meerdere subsidies aanvraagt. RVO adviseert op tijd een subsidie te kiezen en de aanvraag daarvoor te doen. RVO beoordeelt de aanvragen op volgorde van binnenkomst.
Subsidie Overbrugging voor de visserij
De subsidie ‘overbrugging voor de visserij’ gaat bijna open voor aanvragen. Deze subsidie is staatssteun en valt onder de de-minimisverordening. Een visserijbedrijf krijgt met deze steun over een periode van 3 jaar maximaal € 30.000. Twee weken geleden is hierover al een artikel verschenen in het weekjournaal. Lees ook meer over de regeling op de website van RVO.
Subsidie Vissersvaartuigen stilliggen door Brexit (VSB)
Deze subisidie is in het leven geroepen door de Brexit en wordt gefinancierd vanuit de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Door de Brexit hebben vissers te maken met lagere quota en een kleiner gebied om te vissen. Wanneer een vaartuig als gevolg daarvan heeft stilgelegen in 2021 en/of 2022 krijgt het bedrijf met de VSB hiervoor een tegemoetkoming. De regeling moet nog gepubliceerd worden in de Staatscourant, maar op de website van RVO staat dat de regeling naar verwachting in april 2023 open gaat voor aanvragen.
Budget
Voor de subsidie is € 33 miljoen beschikbaar. De subsidie wordt berekend met het aantal dagen dat het vaartuig stillag en de gemiddelde jaaromzet van het vaartuig. De berekening is dan als volgt: subsidiebedrag = (gemiddelde jaaromzet x 0,7) x (aantal stilligdagen / 365).
Wanneer er bij inkomensverlies een vergoeding van de verzekeraar is gegeven, wordt dit bedrag van de subsidie afgehaald.
De subsidie wordt gegeven over de vaste kosten van het vissersvaartuig. Deze kosten zijn er ook als het vaartuig stilligt. Wageningen Economic Research heeft hier onderzoek naar gedaan. Ongeveer 70% van alle kosten zijn vast. Daarom wordt de jaaromzet vermenigvuldigd met 0,7. Het gaat om de gemiddelde jaaromzet van het vaartuig in de jaren 2017, 2018 en 2019. Dit zijn de laatste “normale” jaren voor het coronavirus.
Voorwaarden
Onderstaande voorwaarden zijn door RVO gesteld om de subsidie te krijgen:
- Uw vaartuig lag minimaal 5 periodes stil. Een stilligperiode is ononderbroken en duurt minimaal 168 uur. Deze periodes waren tussen 1 januari 2021 en 24 december 2022. De dagen vanaf 24 december 2021 tot en met 31 december 2021 tellen niet mee.
- U voerde 120 dagen per jaar visserijactiviteiten uit in 2 aansluitende kalenderjaren. Deze 2 jaren liggen in de periode van 2018 tot en met 2022, bijvoorbeeld 2021 en 2022. Tijdens de periode was het vaartuig ingeschreven in het Register voor vissersvaartuigen.
- Minimaal 20% van uw totale visvangst bestond uit vastgestelde soorten en is gevangen in bepaalde gebieden. RVO kijkt naar 20% van het volume (kilogram) of 20% van de waarde in euro’s. We kijken hiervoor naar een periode van 2 aansluitende kalenderjaren. Deze 2 jaren liggen in de periode van 2018 tot en met 2022, bijvoorbeeld 2021 en 2022.
- Uw satellietvolgapparatuur (VMS) is ingeschakeld tijdens de stilligperiodes. Heeft u deze apparatuur niet? Dan kijkt RVO in uw logboekgegevens of er tijdens de stilligperiode geen visserijactiviteiten zijn geregistreerd. Ook stuurt u dan een verklaring van de havenmeester mee. Hierin staat dat uw vaartuig de haven niet heeft verlaten.
Steun voor inkomensverlies visserijsector (SIV)
Met de SIV krijgt een visserijbedrijf een tegemoetkoming wanneer ze door de Brexit te maken hebben met lagere quota en een kleiner gebied om te vissen. Hierdoor zijn mogelijk inkomsten misgelopen in het eerste kwartaal van 2021. Lees ook meer over deze subsidieregeling op de website van RVO. Naar verwachting gaat de regeling open in maart of april 2023.
Budget
Voor de subsidie is € 12 miljoen beschikbaar. Een vissersvaartuig krijgt maximaal € 300.000. Het is mogelijk voor meerdere vaartuigen subsidie aan te vragen. Een bedrijf krijgt in totaal maximaal € 900.000. Van het inkomensverlies krijgt het vissersvaartuig 50% subsidie. Het gaat om het verlies van het vaartuig en niet van het hele bedrijf.
Het verlies wordt berekend met de omzetgegevens in de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 maart 2021. Deze wordt vergeleken met inkomsten uit eerdere jaren. Deze eerdere jaren worden bepaald met wanneer het vaartuig is ingeschreven in het Register van vissersvaartuigen.
Wanneer het bedrijf verbonden is met andere bedrijven, bijvoorbeeld als het bedrijf meerdere bv’s heeft of als een andere ondernemer 50% van de stemrechten in de onderneming heeft dan geldt het maximale bedrag voor alle verbonden bedrijven samen.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Egbert van der Tuin en/of Durk van Tuinen.