Artikel 58 uit de controleverordening 1224/2009 en artikel 67 uit de bijbehorende uitvoeringsverordening 404/2011 vormen de basis voor tracering van visserijproducten. Afgelopen weken ontvangen we van onze leden vissers de nodige vragen over hoe deze artikelen moeten worden geïnterpreteerd en wanneer er sprake is van een verplichting tot bijvoorbeeld het labelen van kisten vis aan boord. In dit artikel geven we een toelichting.
Gesorteerde en gewogen vangst aanlanden o.b.v. het steekproefplan wegen aan boord
Wanneer men gebruik maakt van het zogenaamde ‘steekproefplan wegen aan boord’ en dus de visserijproducten zijn ingedeeld in partijen (gewogen en gesorteerd aan boord) met bestemming ‘handel’ dan dient bij aanlanding de traceringsinformatie conform art. 58 per partij aanwezig te zijn. Daarnaast dient iedere kist met vis direct na de weging aan boord voorzien te worden van een etiket met informatie over het gewicht per kist, vissoort, grootteklasse en datum van weging.
Door middel van het steekproefplan bestaat de mogelijkheid om bij aanlanding een steekproefweging te nemen (verificatieweging) in plaats van een 100% weging van alle aangelande visserijproducten. Voorts gelden er nog andere aanvullende voorwaarden.
Voornoemde weegresultaten van aangelande visserijproducten dienen eveneens gebruikt te worden voor het invullen van de aangifte van aanlanding, het vervoersdocument (indien van toepassing), de verkoopdocumenten en de aangifte van overname.
Ongesorteerde en/of ongewogen vangst aanlanden
Wanneer vangsten ongesorteerd en/of ongewogen aangeland worden dient sortering en weging plaats te vinden op een daarvoor EG erkend levensmiddelenbedrijf, bijvoorbeeld een visafslag. Deze 100% weging dient plaats te vinden bij aanlanding dan wel o.b.v. het ‘Controleplan wegen na vervoer’ op een EG erkend Levensmiddelenbedrijf in Nederland.
Na voornoemde sortering en weging, dient de traceringsinformatie conform artikel 58 te worden toegepast. Alhoewel de visserman verantwoordelijk is voor deze taak vanuit de Controleverordening wordt deze veelal uitgevoerd door de visafslag zelf.
Bij ongesorteerde en/of ongewogen vangsten dienen ten tijde van aanlanding/vervoer de visserijproducten wel vergezeld te gaan door het ERS logboek/vervoersdocument zodat ten allen tijde de aangelande visserijproducten traceerbaar zijn. Ook dienen in onderhavig geval alle aangelande kisten met vis voorzien te zijn van letterteken en nummer van het vissersvaartuig (dus niet alleen de bovenste kist van een rij!).
Herziening controleverordening
Recent werd in Brussel in het triloog tussen het Europees Parlement, Europese Commissie en Europese Raad van ministers een akkoord bereikt over de herziening van de controleverordening. In deze herziening zijn er aangescherpte traceringsvoorwaarden opgenomen. Hoe die feitelijke uitwerking gaat plaatsvinden zal de komende tijd meer duidelijk worden.
Wel of niet labelen van kisten in Engelse wateren?
De afgelopen tijd wordt ons vaak de vraag gesteld of gevulde viskisten aan boord zouden moeten worden gelabeld. Dat zou een voorschrift zijn van de Engelse visserij-inspectie. Na contact met de MMO is gebleken dat de Engelsen geen afwijkende voorschriften hebben ten opzichte van EU wet- en regelgeving.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Durk van Tuinen.