Het RIVM wil AERIUS niet langer onder haar beheer omdat het gebruik van het rekenprogramma botst met haar wetenschappelijke taak. AERIUS wordt o.a. gebruikt voor het beoordelen van vergunningaanvragen zoals de WnB vergunning voor de garnalenvisserij. LNV kijkt nu of men AERIUS elders onder kan brengen. Het RIVM blijft wel de modellen leveren waar AERIUS op draait.
Huidig gebruik AERIUS
AERIUS wordt op dit moment door het ministerie van LNV gebruikt voor het maken van beleid. Ook voor de aanvraag van de WnB vergunning voor de garnalenvisserij wordt AERIUS gebruikt als instrument voor de stikstoftoets. Om aan te tonen dat een activiteit geen te hoge bijdrage van NOx veroorzaakt in stikstofgevoelige habitats dient een vergunningaanvrager het resultaat van een berekening in AERIUS Calculator aan te leveren. Op basis van de uitkomst van deze berekening (en andere factoren) kan LNV de vergunning verlenen.
Taken RIVM
Omdat het RIVM het uitvoeren van beleid niet als een van haar taken ziet en zich voornamelijk richt op wetenschappelijke taken is men van mening dat AERIUS niet thuis hoort onder het beheer van het RIVM. Men wil alleen het deel van AERIUS dat de gebieden aanwijst met de hoogste stikstofdepositie behouden. Alle overige aspecten van AERIUS dienen elders worden ondergebracht.
Nieuwe beheerder AERIUS
Het probleem is dat er op dit moment geen andere partijen lijken te zijn die de expertise hebben om AERIUS volledig te beheren. BIJ12, RVO en het ministerie van LNV zelf worden genoemd als mogelijke beheerders, maar geen van deze partijen zou staan te springen om het beheer over te nemen.
Kritiek op AERIUS Calculator
Het AERIUS model ligt al langer onder vuur. Zo heeft Stichting Stikstof Claim (SSC) onlangs een kort geding aangespannen over het gebruik van AERIUS Caculator. Hierop volgt een mogelijke bodemprocedure.
In een juridische procedure rondom grote werkzaamheden aan de A15 bij Zevenaar, welke momenteel gevoerd wordt bij de Raad van State, vormt het gebruik van de AERIUS Calculator ook onderdeel van de procedure. Hierbij speelt de vraag hoever de stikstofdepositie gemeten moet worden. In het huidige rekenmodel wordt uitgegaan van een straal van 25 kilometer.
Team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid volgt de ontwikkelingen rondom de verschillende juridische procedures over stikstof, het stikstofbeleid en aanverwante zaken op de voet.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Ruben van Beek en/of Egbert van der Tuin.
Bron: NRC