In een brief aan de Tweede Kamer heeft demissionair minister Piet Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit geantwoord op Kamervragen over de voorwaarden van de regeling ‘Vissersvaartuig stilliggen door Brexit’. De vragen waren gesteld door het lid Valstar (VVD) en hadden betrekking op nieuwgebouwde kotters die als gevolg van de Brexit zijn gekort op hun quota, maar desondanks niet in aanmerking komen voor de stilligregeling (VSB).
Stilligregeling
De stilligregeling voorziet in financiële ondersteuning voor eigenaren van vissersvaartuigen die door de Brexit te maken hebben gekregen met lagere quota en een kleiner visgebied. Echter, om in aanmerking te komen voor deze regeling, moeten vaartuigen minimaal 120 dagen per jaar hebben gevist in specifieke referentiejaren, namelijk 2018 en 2019, 2019 en 2020, of 2020 en 2021. Nieuwgebouwde kotters die nog niet in de vaart waren tijdens deze jaren voldoen niet aan deze voorwaarde en komen dus niet in aanmerking.
Kamervragen
Dit heeft geleid tot vragen in de Tweede Kamer over de rechtvaardigheid van deze regeling. In de antwoorden op de Kamervragen benadrukte demissionair minister Adema dat de regeling is gebaseerd op het gemiddelde van de fiscale jaren 2017, 2018 en 2019. Hierdoor kan het voorkomen dat een vaartuig aan de instapvoorwaarden voldoet, maar geen vergoeding krijgt vanwege het ontbreken van omzet in de referentiejaren. De keuze voor deze referentiejaren werd gerechtvaardigd door het feit dat deze jaren relatief onbeïnvloed waren door factoren zoals de Brexit en de COVID-19.
Oplossing bij vervangende kotter
Ondernemers die niet voldoen aan de voorwaarden en desondanks zijn gekort op hun quota als gevolg van de Brexit, worden geconfronteerd met flinke financiële uitdagingen. Demissionair minister Adema benadrukte dat hij begaan is met de visserijsector en zich inzet voor maatwerk bij de afhandeling van de stilligregeling. Zo is er ruimte gevonden voor het subsidiëren van een vaartuig dat in de referentiejaren geen omzet had gerealiseerd maar wel omzet had behaald met een voorgaand vaartuig. Voorwaarde is dat het vaartuig geen grotere vangstcapaciteit heeft dan het vaartuig waarmee is stilgelegen en dat dezelfde eigenaar betrokken is.
Geen wijziging of nieuwe openstelling
In antwoord op de vraag of er mogelijkheden zijn om de stillegregeling te wijzigen, benadrukte demissionair minister Adema dat, de subsidieperiode van de Brexit Adjustment Reserve (BAR) loopt tot en met 31 december 2023, waardoor alle uitgaven voor deze datum moeten zijn afgerond. Een eventuele wijziging of heropening van de stilligregeling zou goedkeuring van de Europese Commissie vereisen, wat het onwaarschijnlijk maakt dat de benodigde middelen vóór de einddatum beschikbaar kunnen worden gesteld. Om die reden zal de regeling niet worden aangepast of heropend. De brief met de beantwoording van de vragen is hier te lezen. “Een teleurstellende uitkomst die geen recht doet aan de schade die betreffende bedrijven hebben geleden door de Brexit” stelt Durk van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond / PO Delta Zuid. “We bedanken VVD-kamerlid Peter Valstar voor z’n inzet op dit vlak, helaas heeft het tot op heden niet tot een resultaat geleden”.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl,vragen naar Durk van Tuinen, Egbert van der Tuin of Ben Scholten.