De Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO) publiceerde in de laatste week van december 2015 het managementplan voor de garnalenvisserij. Het plan was destijds alleen in het Engels verkrijgbaar. Deze week is de Nederlandse versie gepubliceerd. In het plan komen de volgende onderwerpen aan bod.
1. Deelname
Ieder persoon (of bedrijf) kan aan het MSC certificaat deelnemen, mits: 1. zij in het bezit zijn van een vaartuig uitgerust voor de visserij op Crangon crangon; 2. zij lid zijn van een producenten organisatie die aan het managementplan deelneemt; en 3. zij voldoen aan alle regels uit het managementplan.
2. Regels voor de visserij/ vaartuigen/ zeefinstallaties
- Het gebruik van elektrische pulstuigen is (vooralsnog) niet toegestaan.
- De omvang van de vloot is beperkt tot de op 1 januari 2015 officieel geregistreerde vaartuigen en hun motorvermogen (voor Nederland 198 vaartuigen met 40.410 kW).
- De maximale visserijinspanning per vaartuig is 4.800 uur (of 200 dagen) per jaar op zee.
- De maximale, cumulatieve boomlengte bedraagt 20 m (inclusief de boom en de sloffen) per vaartuig, tenzij nationale wet en regelgeving anders gebied (in Nederland 18 m cumulatieve boomlengte).
- Het gecombineerde gewicht van de vistuigen mag maximaal 4.000 kg zijn (droog gemeten).
- De minimum maaswijdte in het gehele netwerk bedraagt 20 mm tussen de knoop.
- Het gebruik van een zeefnet (maximaal 70 mm maaswijdte tussen de knoop) of sorteerrooster (maximaal 20 mm tussen de spijlen) is verplicht gedurende het hele jaar.
- Het gebruik van een spoelsorteermachine aan boord is verplicht.
- Zeefinstallaties aan land hebben een zeef met tenminste 6,8 mm spijlwijdte bij een zeefoppervlak van minstens 1 m2.
- Een vaartuig mag maximaal 15% ziftsel aanlanden in een periode van twee opeenvolgende weken.
3. Duurzame visserij op de lange termijn
Stapsgewijze vergroting van de maaswijdte in de kuil:
Vanaf 1 mei 2016 minimaal 22 mm tussen de knopen (in de laatste 150 mazen van het net).
Vanaf 1 mei 2018 minimaal 24 mm tussen de knopen (in de laatste 125 mazen van het net).
Vanaf 1 mei 2020 minimaal 26 mm tussen de knopen (in de laatste 125 mazen van het net).
De vergroting van de maaswijdte naar 24 of 26 mm zal alleen worden doorgezet indien weten-schappelijk wordt aangetoond dat de voorspelde positieve effecten behaald worden.
4. Duurzame visserij op de korte termijn
Maandelijks wordt een gemiddelde LPUE waarde van alle vaartuigen berekent en met een vooraf bepaalde referentiewaarden vergeleken. Komen LPUE waarden onder de referentiewaarden dan worden er inspanningsbeperkende maatregelen getroffen.
5. Zeldzame soorten
Vissers dienen zeldzame en bedreigde soorten in het kader van natuurbehoud te registreren (eis van MSC). Om deze soorten makkelijk te identificeren ontvangt iedere visser een invulformulier en een gids met afbeeldingen. Vangstgegevens van deze soorten dienen op het formulier genoteerd te worden en (schriftelijk of elektronisch) aan de PO waarvan men lid is te worden gezonden.
6. Afval en olie
Afval (bijv. plastic & netresten), olie en oliehoudende residuen dienen veilig en verantwoord aan boord te worden opgeslagen en aan wal gebracht te worden voor correcte verwijdering.
7. Controle en sancties
Vaartuigen, zeefstations en producenten organisaties worden door een onafhankelijk controle team gecontroleerd. Overtredingen van de regels in het managementplan worden bestraft. Het sanctie reglement bevat waarschuwingen, gevolgd door boetes of tijdelijke inspanningsbeperkingen. Herhaaldelijke overtredingen zullen leiden tot uitsluiting van de overtreder van het managementplan en daarbij ook tot uitsluiting van deelname aan het MSC certificaat.
Voor het managementplan klik hier
Voor het bijbehorende boetereglement klik hier
Bron: Garnalenvisserij
Bekijk ook het vorige bericht: managementplan-garnalenvisserij-geldig-vanaf-1-januari-2016