De Maritieme Politie heeft eind januari een proces verbaal opgemaakt tegen een Wieringer garnalenvisser. Eerder die maand heeft een overvliegende Kustwachthelikopter geconstateerd dat de kotter geen AIS-signaal uitzond.
AIS staat voor Automatisch Identificatie Systeem en is een veiligheidsmiddel opdat schepen elkaar herkennen. Sinds 31 mei 2014 is het voor alle vissersvaartuigen, langer dan 15 meter, verplicht een AIS systeem operationeel te hebben. Deze verplichting geldt sinds 2016 ook voor vissersschepen op het IJsselmeer en Markermeer.
Het gebeurt nog vaak dat de schippers hun AIS-transponder op laag vermogen of zelfs uitzetten, wat strafbaar is. Het uitzetten van de AIS om ‘pottenkijken’ tegen te gaan komt vaker voor. Eén van de redenen is dat AIS-gegevens onterecht worden gebruikt als bewijs bij het proces verbaal, bijvoorbeeld bij overtreding van scheepvaartverkeersregels.
Stuur ons uw dossier
Vissers moeten de zekerheid hebben dat AIS enkel en alleen wordt gebruikt voor de veiligheid. Daarom moet onterecht gebruik van AIS-gegevens voor andere doeleinden juridisch aangepakt worden.
De Nederlandse Vissersbond is bezig om alle AIS-zaken van vissers nog een keer tegen het licht houden. Daarvoor hebben we de hulp van de vissers nodig. Enkele vissersschepen hebben hun problemen met AIS bij de Vissersbond neergelegd, maar we zoeken naar meer AIS dossiers uit het verleden om de mogelijkheden voor verdere actie te bepalen.
Stuur uw AIS-boete en bijbehorende dossier naar secretariaat@vissersbond.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt, T 0527-698151