Voor het project ‘Onderzoekssamenwerking 2.0’ stapte de Nederlandse Vissersbond begin november aan boord van de UK-64 om samen met WMR de bedrijfssurvey naar tarbot en griet uit te voeren. Hieronder vertelt hij zijn ervaring aan boord van de boomkorkotter.
Bedrijfssurvey tarbot en griet
Er zijn meer wetenschappelijke gegevens nodig over tarbot en griet om daar een passend vangstadvies bij te geven. Daarom doet de Nederlandse Vissersbond in een samenwerkingsverband met de sector, de wetenschap en maatschappelijke organisaties onder de noemer ‘Onderzoekssamenwerking 2.0’ een bedrijfssurvey naar deze bestanden. De OD-17 trapte de bedrijfssurvey in oktober af, gevolgd door de UK-64. Later dit jaar zal er ook een bedrijfssurvey plaatsvinden op de UK-284.
Weersvoorspellingen
Samen met wetenschapper Ronald Bol van WMR stap ik aan boord van de UK-64 voor de bedrijfssurvey. Voordat het zover is, onderhoud ik contacten met de schipper en Ronald. Als het weer te onstuimig is dan moeten we het onderzoek verplaatsen. We besluiten het weekend voor de visreis de knoop door te hakken. Gelukkig zien de vooruitzichten er goed uit en gaat de visreis door.
Routine
Na het bijeen rapen van mijn bepakking vertrek ik zondagavond laat richting de haven van Harlingen. Rond middernacht tref ik Ronald bij de visafslag. We hebben afgesproken om tijdig alle onderzoeksmaterialen aan boord te zetten en enkele zaken door te nemen voordat de schipper en de bemanning arriveren. Deze voorbereiding was handig, want zodra de schipper en bemanning aan boord stappen volgen ze hun wekelijkse routine en worden de trossen al snel losgegooid.
De bedrijfssurvey kan beginnen
Al stomend richting het Noorden maak ik kennis met de bemanning. Voordat het echte werk gaat beginnen, besluit ik nog enkele uren rust te pakken. Een luide bel wekt mij even later uit mijn slaapt. Het gaat nu echt gebeuren. Ik hijs mezelf in een oliepak en snel mij naar het dek waar de netten worden gehaald. Ik zie de eerste tarbotten en grieten over de sorteerband gaan, de bedrijfssurvey kan beginnen…
ICES-kwadranten
Voor de bedrijfssurvey bevissen we zes ICES-kwadranten. Een groot gebied en ik verwonder mij over hoe divers de vangsten zijn. Gedurende de week komen er verschillende vissoorten en diverse maten tarbotten en grieten voorbij. Fantastisch vind ik het. Hieruit wordt bewezen dat het rentmeesterschap door de visserij een belangrijk goed is.
Lengte, gewicht en otolieten
Tijdens de hele visreis vangen we ongeveer zevenhonderd tarbotten en driehonderd grieten (maatse en ondermaatse). Van alle gevangen tarbotten en grieten werd de lengte en het gewicht gemeten. Per ICES-kwadrant nemen we ook van twee individuen per soort en per lengte otolieten mee. Het verzamelen van deze gegevens draagt bij aan een betere schatting van de aanwezigheid van tarbotten en grieten in de Noordzee en hoe de groei van deze visbestanden verloopt.
Hard aanpoten
Het verwerken van de tarbotten en grieten gebeurt na het sorteren van de vis. De tijd van het sorteren gebruik ik om enkele voorbereidingen te treffen. Op sommige momenten is het hard aanpoten om uiteindelijk de tarbotten en grieten te verwerken voordat de volgende vangst er alweer aan komt. Gelukkig heeft Ronald meer ervaring met deze werkzaamheden en helpen de bemanningsleden ook regelmatig mee.
Praktische uitvoering
Tijdens het onderzoek merk ik dat het plannen van een onderzoek vrij eenvoudig is, maar de praktische uitvoering van een onderzoek veel meer tijd en energie vergt dan van tevoren bedacht is. Het is wennen aan de nieuwe methode en omgeving en ook het weer was tijdens de reis wisselend en op sommige momenten het maximaal toelaatbare voor een onderzoek. Zo merkten we dat de precisie-werkzaamheden toch beter in een laboratorium –met een stabiele ondergrond- uitgevoerd kunnen worden.
Waardevol en leerzaam
Ik vond het zeer waardevol en leerzaam om de bedrijfssurvey zelf te ervaren. De sfeer was goed aan boord, de bemanning lette goed op onze veiligheid en aan het ritme van het halen van de netten, eten en kort even rusten of een praatje, kon ik goed wennen. Wat een uitzonderlijk beroep, eerlijk en hard werken, prachtige producten uit de zee.
Windmolenparken op zee
Het kijken over de zee in de nachtelijke uren vond ik bijzonder. Het is bijna onvoorstelbaar dat de Noordzee de aankomende jaren drastisch gaat veranderen. De plannen om de Noordzee vol te bouwen met windmolenparken is een treurige zaak.. Het afgelopen jaar was ik veelvoudig betrokken bij het schrijven van zienswijzen van de Nederlandse Vissersbond voor onder andere windmolenparken. De Nederlandse Vissersbond streeft ernaar om zoveel mogelijk ruimte te behouden voor de visserij. Met dit uitzicht begrijp ik dat nog meer. De windmolenparken zijn niet alleen een beperking van het vangstgebied maar ook een vervuiling van het uitzicht over de Noordzee. De Nederlandse Vissersbond blijft daarover in gesprek met de betrokken partijen.
Waardering
Met een grote waardering voor de bemanning en de schipper komen we vrijdagochtend weer aan in de haven van Harlingen. Samen met Ronald loop ik de monsters nog een keer na. Mochten we nog iets missen, dan zijn we nu nog in de buurt van de kotter. Na het inpakken en van boord halen van de spullen schudden we de schipper en de bemanningsleden de hand. Bedankt voor deze mooie reis!
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.