Het dagelijks correct bijhouden en doorgeven van gegevens via het e-logboek is menig visser een blok aan het been. Toch dient het bijhouden van ‘rompslomp’ een hoger doel: een goed werkend systeem van toezicht en handhaving is een voorwaarde om ook in de toekomst te kunnen blijven vissen. Daarom krijgen vissers meer steun om het e-logboek correct in te vullen.
Vertegenwoordigers van de kottervisserij, de visafslagen en de overheid (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland RVO en Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit) hebben in mei van dit jaar in Den Haag gesproken over de knelpunten in de elektronische registratie. De NVWA ziet streng toe op juiste vangstregistratie en foutieve opgaven leiden tot boetes.
Online instructies
De aanwezigen concludeerden dat het opleggen van boetes niet zal leiden tot een afname van fouten in de vangstregistratie. Een puntensysteem, zoals nu wordt toegepast bij de melding van vertrek, aankomst en aanlanding, kan wel effectief zijn. Daarnaast kunnen vissers meer hulp gebruiken voor het correct bijhouden van het e-logboek, bijvoorbeeld met online instructies.
Knelpunten
De NVWA heeft een lijst opgesteld met veelvoorkomende knelpunten. Zo wachten vissers niet tot ze een retourbericht hebben ontvangen na een melding. Het retourbericht laat weten of de melding is ontvangen en of die is goedgekeurd of afgekeurd. Bij een afkeuring moet de schipper een nieuwe melding indienen en geen correctie maken op de eerdere melding. Andere knelpunten zijn onder meer:
- Het te laat of niet inzenden van:
• het vertrekbericht (DEP) voordat men daadwerkelijk vertrekt, ter controle dat het ERS-systeem (e-logboek) functioneert,
• het dagelijks vangstbericht (FAR), dat bijvoorbeeld ook als er een dag wordt gestoomd voor 24.00 uur ingestuurd moet worden,
• het bericht van binnenkomst (RTP),
• het binnen 24 uur indienen van de aangifte van aanlanding (LAN) – dit wordt vooral vergeten als er meer reizen in een week worden gemaakt,
• Slechte of haperende dataverbinding; berichten kunnen niet verzonden worden. Bij een niet werkend ERS-systeem of het niet kunnen sturen van een bericht dient de schipper contact op te nemen met de NVWA om dit te melden. Om de zaken verder te regelen dient de schipper contact op te nemen met zijn softwareleverancier. - Enkele schippers hebben onvoldoende kennis van ERS / e-logboek.
- Enkele schippers zijn niet geregistreerd bij de RVO.
- Geregeld staat in een melding een foutieve datum / tijd ingevuld.
- Vangsten beneden de 50 kg hoeft u niet per dagelijks vangstbericht (FAR) op te geven. Wél in de aangifte van aanlanding (LAN). Dit gebeurt handmatig en dikwijls staat daar een verkeerd vangstgebied bij.
- Het opgeven van verkeerde vissoorten in het dagelijks vangstbericht (FAR) en in de aangifte van aanlanding (LAN).
- In de aangifte van aanlanding worden de Garnalen soms in een ander vangstgebied opgegeven dan het ziftsel.
- Opgeven van ziftsel: niet als CSH WHL BOI (ondermaats) maar wel als CSH OTH BOI
- Geen opvolging geven op een signaalbericht van een inspecteur, dat de aangifte van aanlanding gecorrigeerd moet worden.
- Bericht van binnenvaren (RTP) doorgeven en daarna nog andere berichten inzenden, die dan worden afgekeurd. RTP is altijd het laatste bericht van de visreis.
- In het bericht binnenvaren (RTP 16) aangeven dat er zal worden gelost (RTP 16) terwijl dit niet gebeurt, of een andere code dan lossen in het bericht van binnenvaren (RTP) opgeven en toch wel lossen.
- Gebruik oude havencodes (Denemarken), waardoor het systeem vastloopt.
- Bij een automatisch correctie op de PRN melding als men gaat schuilen gaat het vaak fout.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.