De werkgroep persoonlijke beschermingsmiddelen van de Stichting Sectorraad Visserij heeft een bedrijfsbezoek gebracht aan het Veiligheidscentrum van de Visserijcoöperatie Urk (VCU Safetycentre). Doel van het bezoek was om kennis uit te wisselen over de eigenschappen en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen aan boord van vissersvaartuigen. Het gebruik van Solas goedgekeurde life jackets (automatisch opblaasbare werkreddingvesten) met personal locater beacons (AIS) is inmiddels ingeburgerd. Veiligheidshelmen worden in toenemende mate gebruikt aan boord. Aan het werkbezoek dat op dinsdag 9 juli plaatsvond nam een breed gezelschap deel bestaande uit Gert Koster (CNV), Dirk Vink (Vrolijk), Eric van Linden (Jaczon), Anne Marie van Seters (VisNed), John van Seventer (Parlevliet& Van der Plas) en Derk Jan Berends (Nederlandse Vissersbond).
Werkreddingvesten ingeburgerd
Tijdens het werkbezoek aan VCU Safetycentre is gebleken dat het gebruik van Solas goedgekeurde lifejackets met personal locator beacons (AIS) op de Nederlandse vloot gemeen goed is geworden. Dat geldt zowel voor de pelagische schepen als de kotters. Ook vlagkotters maken hier gebruik van. In totaal zijn er ruim 1.200 werkreddingvesten van de merken Besto en Mullion verspreid op de vloot. Als we dat afzetten tegen het aantal opvarenden op de Nederlandse vloot van rond de 1.500 dan is dat een mooi resultaat. De Stichting Sectorraad Visserij heeft twee jaar geleden een start gemaakt met het promoten van het werkreddingvest aan boord van vissersvaartuigen. De Besto Fisherman’s N300 Pro is zelfs speciaal voor dat doel ontwikkeld samen met de bemanning van drie vissersvaartuigen en Besto. Inmiddels is er een verbeterde versie in gebruik genomen. VCU Safetycentre levert haar eigen, ook Solas approved, reddingsvest van het merk Mullion met dezelfde AIS als het Besto reddingsvest. Uit de verplichte jaarlijkse controle van de vesten blijkt dat een aantal in het geheel niet wordt gebruikt. Het is de verantwoordelijkheid van de schipper om erop toe te zien dat de bemanning deze daadwerkelijk ook gebruikt en niet alleen met slecht weer.
Veiligheidshelm krijgt aandacht
De medewerkers van VCU Safetycentre merken dat er in toenemende mate belangstelling is voor veiligheidshelmen. In eerste instantie aan boord van de flyshooters en twinriggers maar ook de bokkers vragen nu al naar veiligheidshelmen. Dat een veiligheidshelm geen onnodige ballast is blijkt wel uit recente ongelukken waarbij het dragen van een helm ernstige verwondingen of erger heeft kunnen voorkomen. Een populaire veiligheidshelm is momenteel die van Gecko waarin tevens communicatiemiddelen aangebracht kunnen worden. De werkgroep persoonlijke beschermingsmiddelen gaat de komende tijd de verschillende veiligheidshelmen die op de markt zijn onderzoeken en komt later met een advies aan de vissers.
Veiligheid begint in de schoolbanken
Leerlingen van de visserijscholen leren tijdens hun opleiding hoe ze veilig kunnen werken aan boord. Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen maakt daar onderdeel van uit. Het moet voor ouders een geruststelling zijn dat hun kind op een veilige manier zijn opleiding, stages en latere werk aan boord kan uitoefenen. Ouders, de school en het stagebedrijf dragen daarin samen de verantwoordelijkheid. Een stagiair aan boord van een vissersvaartuig moet voordat hij/zij aan boord stapt de beschikking hebben over de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen als een helm, een overlevingspak en een werkreddingvest. Juiste betekent in dit verband kwalitatief goed, functioneel passend voor het werk en waar van toepassing met Solas goedkeuring. Uiteraard moet hij/zij ook weten hoe deze middelen gebruikt moeten worden (veiligheidsinstructie). Het dragen van de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen aan boord volgt uit de verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) aan boord van ieder vissersvaartuig. Een leerling die stage gaat lopen kan dat alleen doen als het RI&E-systeem van het stagebedrijf op orde is. Het is vereiste nummer één voor iedere stage aan boord van een vissersvaartuig.
Professionele dienstverlening
De werkgroep leden hebben na afloop hun werkbezoek aan VCU Safetycentre geëvalueerd en het bedrijf heeft een professionele en dienstverlenende indruk achtergelaten. De medewerkers die er werken zijn goed op de hoogte van veiligheidsaspecten en zijn zeer gedreven om klanten te voorzien van de beste materialen en service.
Voor meer informatie
Kunt u contact opnemen met Rein Snoek (rsnoek@vcu.nl) of Theun de Rooij (theun@vcu.nl). VCU Safetycentre BV is gevestigd aan de Vliestroom 10 te Urk.