Rond de jaarwisseling hebben we vernomen dat in Franse havens de eisen bij transport na aanlanding zijn verscherpt. Een aanzienlijk deel van de Nederlandse vloot die in Franse havens aanlandt, met name in Boulogne-sur-Mer, vervoert de vis naar Nederlandse visafslagen. Volgens diverse Franse berichten is de weging aan boord niet meer voldoende en moet bij aanlanding de vangst aan een steekproef worden onderworpen. Helaas is een formeel bericht aan ons vanuit de Franse overheid uitgebleven wat de situatie niet duidelijker heeft gemaakt.
Controleverordening
Binnen de Europese controleverordening bestaat de mogelijkheid om aangelande vangst te vervoeren naar elders voor verkoop wanneer het vissersvaartuig zorgdraagt voor een eerste weging aan boord middels een daarvoor gecertificeerde weegschaal. Deze regel is van groot belang aangezien in niet alle havens van aanlanding een visafslag is gevestigd en omdat de ondernemer vrij moet zijn waar hij zijn vangst ten verkoop aanbiedt. De aanscherping van de eisen vindt plaats na controle van de Europese Commissie op de naleving van EU-lidstaten van de zogenaamde controleverordening (EU nr. 1224/2009). Vanaf vorig jaar zijn we daar als Nederlandse kottervloot mee geconfronteerd bij aanlanding in Deense havens.
Steekproef
Nederlandse visserijondernemers die normaliter in Franse havens aanlanden, zijn geïnformeerd door de havenautoriteit van Boulogne-sur-Mer, over de mogelijkheid om door middel van een zogenaamde steekproef de vangst alsnog te kunnen transporteren naar Nederlandse visafslagen. Wanneer deze steekproef efficiënt kan worden uitgevoerd dan zou het een waardevolle oplossing kunnen zijn van de nieuwe interpretatie van artikel 60 uit de controleverordening EU nr. 1224/2009. Echter, er bestaat nog onzekerheid of deze steekproef werkbaar is. Daarnaast is er nog geen duidelijkheid hoe de nieuwe werkwijze in andere havens wordt toegepast, denk daarbij aan de havens van Le Havre, Fécamp en Dieppe.
Overleg met LNV
Als gezamenlijke Nederlandse kotterorganisaties hebben we het ministerie van LNV gevraagd om de Franse overheid te vragen om opheldering te geven over de nieuwe situatie. Tijdens het zogenaamde aanvoeroverleg tussen sector en LNV is dit dinsdag 11 januari uitgebreid besproken en toegelicht door Durk van Tuinen en Geert Meun. Zoals eerder vermeld is de Nederlandse kottervisserij hier eerder in Denemarken mee geconfronteerd maar daarbij moet opgemerkt worden dat toen vooraf meer duidelijk was dan in Frankrijk het geval. We hopen op korte termijn antwoord van de Franse overheid te ontvangen via ons ministerie van LNV.
Flyshootvissers
De Nederlandse vissers die actief zijn in Het Kanaal en hun vis aanlanden in Franse havens, vissen hoofdzakelijk met de zogenaamde flyshoottechniek. Met deze visserij wordt hoofdzakelijk bij (dag)licht gevist omdat de lijnen zichtbaar moeten zijn voor het opschrikeffect van de te vangen vis. Dat betekent dat de vangst vooral in de nachtelijke uren wordt aangeland zodat het de volgende ochtend kan worden verkocht op een visafslag. Logistiek zorgt dat voor problemen omdat meerdere kotters hun vangst op hetzelfde moment aanlanden en de recentelijk verplichte steekproef niet vlot genoeg kan worden uitgevoerd. De flyshootvissers willen dat het lossen in de nachtelijke uren vlot verloopt zodat ze bij daglicht weer klaar zijn voor een nieuwe visdag.
Informatie over de situatie
Niet alleen voor de vissers kan de nieuwe werkwijze tot problemen leiden. Wanneer de steekproef niet werkbaar blijkt voor de vissers dan dient de vangst te worden op Franse visafslagen. Dat zou een aderlating betekenen voor de Nederlandse visafslagen en de kopers die daar actief zijn. De Nederlandse aanvoersector overlegt hierover op vrijdag 14 januari met de Nederlandse visafslagen. Daarnaast hebben de Nederlandse flyshootvissers per mail meer specifieke informatie ontvangen door middel van een gezamenlijk nieuwsbericht van de Nederlandse Vissersbond en VisNed.
Meer informatie
Contact opnemen met het Team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Durk van Tuinen of Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.