Elk jaar maakt de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties (FAO) een globale schatting van het aantal dodelijke slachtoffers in de visserij. In 2019 waren dit er 32.000 wereldwijd. Een veel te hoog sterftecijfer, waardoor de beroepsvisserij één van de gevaarlijkste beroepen ter wereld is. De FAO vertelt daarom in een publicatie over hun streven naar het verbeteren van arbeidsomstandigheden aan boord van vissersvaartuigen.
Gedragscode Verantwoorde Visserij
25 jaar geleden is er internationaal een gedragscode voor Verantwoorde Visserij samengesteld. Deze gedragscode is nog steeds de basis van waaruit de FAO verdragen en overeenkomsten opstelt om de standaarden voor een verantwoorde visserij op veilige wijze steeds naar een hoger niveau te tillen. Dit gebeurt waar nodig in samenwerking met de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en/of de International Maritieme Organisatie (IMO). Zulke verdragen zijn hoogst noodzakelijk in minder ontwikkelde landen, maar ook in de EU hebben ze een grote betekenis.
Work in Fishing Convention (C188)
Denk hierbij aan het Work in Fishing Convention (C188-verdrag). Het C188-verdrag, waar voornamelijk vissersvaartuigen groter dan 24 meter sinds november 2020 aan moeten voldoen, gaat over de leef- en werkomstandigheden aan boord. Zo worden hierin eisen gesteld aan de accommodatie, voedsel, rusttijden, medische zorg, arbeids- en maatschapsovereenkomsten, arbeidsomstandigheden en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Veilige werkomstandigheden aan boord
Veiligheid staat hoog in het vaandel bij de FAO, maar ook binnen de Nederlandse visserij. De Nederlandse Vissersbond blijft het belang van veilige werkomstandigheden aan boord benadrukken. Om dat na te streven is de Nederlandse Vissersbond actief deelnemer binnen de Sectorraad Visserij – waar veel wet- en regelgeving met betrekking tot veiligheid behandeld wordt, en helpen wij vissers met het opstellen van hun Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E).
“Een veilige werkomgeving aan boord van vissersvaartuigen is van groot belang. De bemanning is het meest waardevol. Er liggen veel gevaren op de loer met alle gevolgen van dien. Daarom blijven wij inzetten op het beperken van risico’s aan boord en veilige werkomstandigheden. Er is altijd aandacht nodig voor de veiligheid aan boord”, zegt Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends of Ruth Roman via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.