De maritieme politie heeft in november 2016 een proces verbaal opgemaakt tegen John Caljouw. Zijn kotter (ARM-25), toen varende op de Noordzee, zond op maandagavond 7 november ineens geen AIS-signaal (Automatisch Idenitificatiesysteem) meer uit. Caljouw kreeg van het Kustwachtvaartuig Zeearend een melding van het niet in werking zijn van zijn AIS-systeem en anticipeerde hier direct op. Zijn adequate handelen leverde hem vrijspraak op.
Fotocredits ARM-25: Ronald Ribbe, www.rorifocus.nl
Hij controleerde het AIS-systeem op bijzonderheden, waarna het systeem voor korte duur weer in werking trad. Toen het AIS-systeem weer uitviel, nam Caljouw direct contact op met de installateur. De AIS kon niet op afstand gerepareerd worden, dus maakte Caljouw een afspraak op vrijdag om het systeem te laten repareren. Uiteindelijk bleek het om een technisch mankement te gaan en moest het AIS-apparaat worden vervangen.
Proces verbaal
Enige weken later viel een proces verbaal wegens het niet aan hebben staan van de AIS op de deurmat van Caljouw. Caljouw was het gezien zijn adequate handelen niet eens met het proces verbaal en maakte bezwaar. Afgelopen vrijdag toog Caljouw samen met advocaat Marianne Adema van Adema advocatuur & advies en Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond naar de rechtbank van Amsterdam waar zijn bezwaar na een korte toelichting werd gehonoreerd.
Geen opzet
De officier van Justitie vroeg aan Caljouw of hij op zijn apparatuur in de brug kan zien of zijn AIS het doet. Caljouw gaf aan dat hij andere schepen op zijn plotterscherm kan zien, maar niet zijn eigen kotter. Daarnaast heeft Caljouw zodra hij door had dat hij zelf zijn AIS niet kon repareren, direct contact opgenomen met zijn leverancier. Op de nota van de installateur, die advocate Adema kon voorleggen aan de rechter, stond keurig vermeld dat er op de bewuste maandagavond 7 november 2016 opdracht was gegeven voor de reparatie, wat later vervanging bleek te zijn.
Veiligheid van andere schepen
Proces-verbalen tegen het niet aan hebben staan van AIS-systemen worden vaker uitgeschreven. Sinds 31 mei 2014 zijn alle vissersvaartuigen langer dan 15 meter verplicht een AIS-systeem operationeel te hebben, primair vanuit veiligheidsoverwegingen. Als de AIS uitstaat is dat verdacht.
Adequaat handelen en economisch geen gewin
In het geval van Caljouw voer hij in een legaal visserijgebied. De rechter honoreerde daarom zijn bezwaar omdat Caljouw adequaat handelde en er geen sprake was van opzet en ook niet van nalatigheid bij het uitvallen van zijn AIS.
Controleer de AIS
Caljouw was tevreden met de uitspraak en wil graag de les die hij hieruit heeft getrokken delen. Controleer regelmatig de AIS op goede werking door bijvoorbeeld andere vaartuigen te vragen of het schip zichtbaar is of via Marine Traffic en handel adequaat op het moment dat er een mankement optreedt; neem onmiddellijk contact op met de leverancier en zorg dat het systeem zo spoedig als mogelijk gerepareerd wordt. En vergeet niet om telefoongesprekken en nota’s met betrekking tot de reparatie van de AIS goed vast te leggen.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.