Een internationaal onderzoeksteam is gestart met een onderzoek naar de ramp met het containerschip MSC Zoe. Nederland en Duitsland werken samen met Panama, onder wiens vlag de MSC Zoe voer, in een grootschalig onderzoek waarbij niet alleen naar de oorzaak van de ramp wordt gekeken, maar ook onderzocht wordt welke maatregelen er genomen kunnen worden om herhaling van een dergelijke ramp te voorkomen. Afgelopen week verscheen een tussentijdse rapportage van het onderzoeksteam.
Bergen containers MSC Zoe
Zoals bekend is het containerschip MSC Zoe tijdens de stormachtige nacht van 1 op 2 januari dit jaar een groot aantal containers verloren in de Noordzee boven de Waddeneilanden. Volgens de laatste officiële berichten verloor het schip 342 containers in Nederlandse territoriale wateren en nog eens 45 containers in Duitse wateren. Het afgelopen jaar is veel werk verzet om alle containers, containerdelen en inhoud van de containers te bergen.
Ondanks alle inspanningen onder andere door de vele vrijwilligers in de dagen na de ramp en de diverse bergingsoperaties die volgden, zijn lang niet alle overboord geslagen materialen geborgen en ligt er naar schatting nog een kwart van al het overboord geslagen afval verspreid over de zeebodem. Of dit afval alsnog opgeruimd zal gaan worden is nog maar de vraag. Inmiddels ligt dit zo wijd verspreid dat bergingswerkzaamheden verder geen nut zouden hebben, aldus minister Van Nieuwenhuizen. Wel zet minister Van Nieuwenhuizen zich in om nadere afspraken te maken met reder MSC over bijkomende kosten als gevolg van de ramp.
Oorzaak en gevolgen ramp nader onderzocht
Dat de gevolgen van de containerramp groot zijn is wel duidelijk. Maar hoe heeft het zover kunnen komen? Wat is de impact van de containerramp? En op welke wijze kan een dergelijke ramp in de toekomst voorkomen worden? Over deze en andere vragen buigt een internationaal onderzoeksteam bestaande uit de Onderzoeksraad voor Veiligheid (Nederland), de Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung (Duitsland) en de Directorate General of Merchant Marine (Panama) zich momenteel.
Het onderzoeksteam is op zondag 6 januari dit jaar voor het eerst bijeen gekomen aan boord van de MSC Zoe. Het containerschip lag toen aangemeerd in Bremershaven (Duitsland). Aan boord van de MSC Zoe zijn afspraken gemaakt over het op te zetten onderzoek en welke zaken er vervolgens onderzocht zullen worden. Gezamenlijk is besloten om de Panamese autoriteiten het onderzoek te laten leiden, waarbij zij worden ondersteund door Nederland en Duitsland.
Het onderzoek is gelijk van start gegaan, waarbij het internationale onderzoeksteam de schade aan boord van de MSC Zoe heeft opgenomen. Daarbij zijn ook verklaringen van de bemanning van het schip afgelegd over de ramp en is data en informatie verzameld vanuit diverse computersystemen aan boord, de logboeken, het stabiliteitshandboek en andere documenten.
Tussentijds rapport
Tussen de betrokken onderzoekspartijen is afgestemd dat de Directorate General of Merchant Marine verdergaand onderzoek zal uitvoeren aan boord van de MSC Zoe. De Onderzoeksraad voor Veiligheid zal nader onderzoek doen naar vaarroutes op zee voor containerschepen die vergelijkbaar zijn met de MSC Zoe en de Duitse autoriteiten zullen onderzoeken wat het vaargedrag van de MSC Zoe is geweest en of al dan niet (mede) de oorzaak van de ramp kan zijn geweest.
Voor de diverse deelonderzoeken wordt de expertise ingezet van o.a. de Technische Universiteit van Hamburg, welke onderzoek zal doen naar scheepsontwerpen en –bouw, de veiligheidsmaatregelen aan boord en in hoeverre dit van invloed is geweest op de ramp. Daarnaast is het Maritime Research Institute Netherlands (MARIN) gevraagd te onderzoeken wat o.a. de rol van de scheepvaartroute in combinatie met het stormachtige weer voor invloed heeft gehad.
Van de opzet van de diverse onderzoeken is een tussentijdse rapportage opgesteld door het internationale onderzoeksteam. U kunt deze Engelstalige rapportage hier terugvinden. De eerste onderzoeksresultaten worden komend voorjaar verwacht.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.