Afgelopen week ontving de Nederlandse Vissersbond de beslissing van Rijkswaterstaat aangaande de bezwaarprocedure tegen de besluiten van de overheid om een aantal bestaande windparken op zee open te stellen voor doorvaart. Rijkswaterstaat heeft het bezwaar onder de loep genomen en helaas besloten geen wijzigingen te doen in de huidige wet- en regelgeving met betrekking tot doorvaart van de windparken Amalia, Luchterduinen en Egmond aan Zee.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft begin dit jaar met drie wijzigingsbesluiten de wet- en regelgeving betreffende de zogeheten ‘veiligheidszones’ aangepast zodat de reeds bestaande windparken Amalia, Luchterduinen en Egmond aan Zee per 1 mei 2018 werden opengesteld voor doorvaart. Het is sindsdien mogelijk voor schepen tot 24 meter om -onder strikte voorwaarden- door deze drie windparken heen te varen. Echter doorvaart voor grotere schepen blijft tot op heden verboden. Ook sleepnetvisserij en passieve visserijmethoden, zijn en blijven niet toegestaan.
Mogelijkheden doorvaart zijn een wassen neus
De Nederlandse Vissersbond heeft naar aanleiding van de wijzigingsbesluiten in juni 2018 een zienswijze ingediend, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de ondergeschoven belangen van de beroepsvisserij. Op 12 september jl. vond er een hoorzitting plaats in Den Haag, waar Egbert van der Tuin namens Nederlandse Vissersbond bij aanwezig was. Van der Tuin: “Tijdens de hoorzitting is er hevig gediscussieerd met Rijkswaterstaat. De visserijsector is al jaren in gesprek met verschillende overheidsinstanties en overige belanghebbenden over windenergie op zee, maar onze belangen worden te weinig erkend en meegenomen in de besluitvorming.”
De visserijsector pleit al jaren voor doorvaart en medegebruik in de bestaande windparken. Van der Tuin vervolgt: “Bij de bestaande windparken probeert de overheid nu achteraf doorvaart te regelen, dit had naar onze mening voorafgaand aan de bouw moeten gebeuren.” De bestaande parken zijn zo ingericht dat in verband met de veiligheid doorvaart en medegebruik maar zeer beperkt toegestaan kunnen worden volgens de overheid. Om die reden wordt slechts doorvaart van schepen tot 24 meter toegestaan. Een wassen neus voor de sector, want een groot deel van de Nederlandse vloot bestaat uit vaartuigen die groter zijn dan 24 meter en dus niets hebben aan deze openstelling voor doorvaart.
Daarnaast zijn in het bezwaar de zorgen van de Nederlandse Vissersbond geuit over de mogelijke effecten van windparken op zee op het bestaande ecosysteem en de daarin voorkomende, gezonde, visbestanden en heeft de Vissersbond zich sterk gemaakt voor alternatieve visserijmogelijkheden, waaronder passieve visserijmethoden met behulp van staande netten, potten en korven, nu sleepnetvisserij verboden is en blijft in de bestaande windparken.
Beslissing teleurstellend
Rijkswaterstaat heeft de zienswijze van de Nederlandse Vissersbond meegenomen in de bezwaarprocedure en kwam afgelopen week met haar besluit. “De uitkomsten zijn zeer teleurstellend”, vertelt Van der Tuin. “Onze argumenten worden van tafel geveegd en afgedaan als niet ter zake doende.” Volgens Rijkswaterstaat is de visserijsector weldegelijk voldoende erkend en meegenomen in de besluitvorming, de sector is veelvuldig aanwezig geweest bij bijeenkomsten en heeft daar ook haar belangen kunnen inbrengen. Het algemene bezwaar van de sector tegen de windparken op zee en de eventuele gevolgen voor de beroepsvisserij vallen niet onder de besluiten die nu genomen zijn, zo stelt Rijkswaterstaat.
Verder wordt er ingegaan op de mogelijkheden om met passieve visserijmethoden in de bestaande windparken te kunnen vissen. Rijkswaterstaat geeft aan dat hiervoor zogenoemde ‘pilots’ worden opgezet waarmee onderzocht zal worden of deze alternatieve visserijmogelijkheden op termijn toegestaan kunnen worden. Het per direct volledig toestaan van passieve visserij is gelet op de veiligheid niet mogelijk, aldus Rijkswaterstaat, er moet eerst ervaring worden opgedaan op basis van kleinschalige testen in de vorm van de genoemde pilots. Echter, tot op heden zijn de voorstellen vanuit de sector voor pilots op dat gebied allemaal afgewezen door de overheid.
Tot slot stelt Rijkswaterstaat in haar besluit dat er op dit moment er geen schepen groter dan 24 meter kunnen worden toegelaten in de bestaande windparken. Het risico op aanvaring met de windturbines is daarvoor te groot. Daarnaast wordt gesteld dat er eerst ervaring opgedaan moet worden met schepen tot 24 meter in de windparken. Rijkswaterstaat stelt dat er voor een stap-voor-stap benadering is gekozen, waarbij geleidelijk ervaring wordt opgedaan met de mogelijkheden om doorvaart en medegebruik toe te laten in de windparken. “Dat kan inhouden dat er op termijn alsnog de mogelijkheid wordt geboden voor schepen groter dan 24 meter om door de windparken te varen, al verwachten we dat niet”, stelt Van der Tuin.
Nieuw te bouwen windparken
Tot slot heeft de Nederlandse Vissersbond tijdens de hoorzitting een oproep gedaan om bij de plannen voor de nieuwe windparken onderzoek te doen naar alternatieve locaties en mogelijkheden, zodat de belangrijkste visgronden in de Noordzee ontzien kunnen worden. Ook moet er volgens de sector bij de aanleg van de nieuwe windparken meer rekening gehouden worden met mogelijkheden voor doorvaart en medegebruik, in plaats van dit achteraf, na de bouw, te proberen te “repareren”. Ook hiervan stelt Rijkswaterstaat dat deze bezwaren niet onder de besluiten vallen die nu genomen zijn.
“De sector wil graag juist op voorhand zaken helder hebben”, aldus Derk Jan Berends, secretaris van de Nederlandse Vissersbond. “Er moeten onderzoeken plaatsvinden naar alternatieve locaties mede op basis van input vanuit de sector en bovendien moet de overheid de doorvaart en het medegebruik voor de nieuwe parken al bij de aanleg er van goed regelen.”
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.