CO2-heffing in Deense havens

9 januari, 2025

Per 1 januari is de CO­2-heffing in Denemarken ingegaan.  Dat betekent dat er een CO2 belasting wordt ingevoerd op emissies in de landbouw. Dit wordt voor de visserij verwerkt in een heffing op brandstof. De heffing bedraagt circa  €0,30 per liter waarvan tot 2030 een deel van terug zou kunnen worden gevraagd. Dit geldt voor alle vissers, dus ook de Nederlandse vissers, die in Denemarken havenen en bunkeren, worden hierdoor hard geraakt.

Groen Denemarken

Denemarken heeft twee nieuwe wetsvoorstellen aangenomen. Eén daarvan gaat over het heffen van belasting op CO2-uitstoot. Vanaf 1 januari 2025 zijn de visserij, binnenlandse veerdiensten en binnenlandse luchtvaart onderworpen aan een CO­2­ belasting.

Overgangsperiode

Er is een overgangsperiode van vijf jaar, waarin de belasting steeds meer toe neemt tot 0,30 €/liter in 2030. Vanaf 2025 kunnen Deense vissers en zij die in Denemarken voor de BTW geregistreerd staan deze heffing, middels een overgangsregeling tot 2030, deels terugkrijgen via VAT-aangifte. Deze belastingteruggave geldt niet alleen voor de Deense, maar ook voor de Nederlandse vissers, bevestigde de Deense belastingdienst. Er kan komend jaar voor 53% worden teruggevraagd, met een percentage dat jaarlijks afloopt tot 2030. Ook de Nederlandse visser die niet geregistreerd is in Denemarken voor de BTW, kan dit geld terug vragen. Eerst moet er autorisatie voor teruggave van (een deel van) de heffing op brandstof aangevraagd worden. Dat kan via deze link. Vervolgens kan met dit formulier het verzoek indienen om het geld daadwerkelijk terug te geven. Voor meer informatie kunt u ook de website raadplegen. Toch verwacht Durk van Tuinen, van de Nederlandse Vissersbond dat door deze maatregel, Nederlandse vissers noodgedwongen Deense havens gaan mijden voor het bunkeren van brandstof. De teruggave is wellicht complex en wanneer dat al lukt dan is er nog steeds sprake van een fikse kostenverhoging op de brandstof.

Nog hogere kosten

Door het invoeren van een CO2-heffing worden de kosten nog hoger voor visserijondernemers. Vissersvaartuigen zullen minder gebruik maken van Deense faciliteiten en vaker terug moeten keren naar een Nederlandse of Duitse haven, met meer CO2-uitstoot tot gevolg. De aanzienlijke stijging van de kosten zal, gezien het veilingssysteem en de internationale marktwerking, niet door te berekenen zijn in de visprijzen, waardoor de visserman wordt gedupeerd.

Opheldering

De Nederlandse Vissersbond en VisNed hebben vragen gesteld over de regeling aan het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en Deense instanties, omdat er nog veel onduidelijk is. Verder hebben beide partijen aangekaart dat de maatregel een discriminerende werking heeft. In hoeverre is dat vanuit EU-perspectief toegestaan wanneer een EU-lidstaat dit zo doorvoert? Tenslotte is ook aangedragen dat een deel van de Nederlandse vissers heeft geïnvesteerd in verduurzamende maatregelen om uitstoot te beperken. Is voor deze vissers geen uitzondering mogelijk? “Wanneer er meer antwoorden zijn laten wij dat zo spoedig mogelijk weten.”, aldus Van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond.  

Durk van Tuinen
Voor meer informatie

Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Durk van Tuinen.

Aanmelden weekjournaal

Plaatsen van formulier mailchimp

Recent Courses