De Europese Commissie heeft afgelopen week haar Fit-for-55 voorstel gepresenteerd waarmee ze in 2030 de uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie met 55% wil reduceren ten opzichte van 1990. De EU wil in 2050 klimaatneutraal zijn zoals in de Europese Green Deal staat. Een van de voorstellen is om vrijstellingen en verlaagde belastingtarieven die het gebruik van fossiele brandstoffen bevorderen, af te schaffen. Voor de EU-vissersvloot heeft dat grote gevolgen omdat het leidt tot oneerlijke concurrentie. De Europese koepel van visserijorganisatie Europêche probeert uit alle macht om dit te voorkomen.
Fit-for-55
De Europese Commissie heeft op 14 juli 2021 haar Fit-for-55 voorstel gepresenteerd, een pakket maatregelen vastgesteld om het EU-beleid inzake klimaat, energie, landgebruik, vervoer en belastingen zo af te stemmen dat de netto broeikasgasemissies tegen 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 met minstens 55 % kunnen worden verlaagd. Het is van cruciaal belang dat deze emissiereductie de komende tien jaar wordt gehaald zodat Europa tegen 2050 het eerste klimaat neutrale continent ter wereld kan worden en de Europese Green Deal werkelijkheid wordt.
“In een herziening van de energiebelastingrichtlijn wordt voorgesteld de belasting op energieproducten af te stemmen op het energie- en klimaatbeleid van de EU, waarbij schone technologieën worden bevorderd en achterhaalde vrijstellingen en verlaagde tarieven die momenteel het gebruik van fossiele brandstoffen stimuleren, worden afgeschaft. Het doel van de nieuwe regels is om de schadelijke effecten van de concurrentie op energiebelastinggebied te verminderen en de lidstaten te helpen inkomsten te halen uit groene belastingen, die minder schadelijk zijn voor de groei dan belastingen op arbeid” aldus de Europese Commissie.
EU-visserij in verzet
Europêche, de Europese koepel van visserijorganisaties, voert het verzet van de visserij tegen het Commissievoorstel om belasting op fossiele brandstof te gaan heffen. Fossiele brandstoffen bedragen meer dan 40% van de totale operationele kosten voor visserijbedrijven en de heffing ervan zal de EU-industrie in een concurrentienadeel ten opzichte van andere landen met lagere brandstofprijzen en belastingen. Het zou ook leiden tot een enorme stijging van de visprijzen, waardoor zeevruchten onbetaalbaar worden voor de eindverbruiker. Bepaalde landen en maatschappelijke groeperingen rechtvaardigen de afschaffing van belastingvoordelen op brandstof omdat deze zouden hebben bijgedragen tot overcapaciteit en overbevissing. Daniel Voces, algemeen directeur van Europêche verklaarde: “In tegenstelling tot andere landen in de wereld die hun vissersvloten exponentieel hebben laten groeien, heeft de EU de afgelopen 20 jaar ongeveer 22.000 vissersvaartuigen minder. Bovendien, ondanks belastingvrijstellingen, brandstofverbruik en De CO2-uitstoot van de visserij is in slechts 10 jaar tijd met 18% gedaald. Wat betreft de beweringen over overbevissing: de visbestanden zijn aanzienlijk toegenomen en bereikten in het noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan 50% meer dan in 2010. Bovendien is 99% van de aanlandingen van door de EU gereguleerde bestanden en 79% op mondiaal niveau afkomstig van duurzame visbestanden ”.
De belasting op brandstof voor de visserij zou weinig ecologische voordelen opleveren, terwijl het zou leiden tot een ongekend grootschalig faillissement voor veel visserijbedrijven die gedoemd zijn te verdwijnen. Familiebedrijven zouden niet in staat zijn om de kosten te dekken die voortvloeien uit de stijging van de brandstofkosten, die in sommige gevallen meer dan het dubbele van de huidige verkoopprijs voor vissersvaartuigen zouden bedragen. De visserijsector roept de EU op om regelingen voor brandstofbelasting te verdedigen voor alle Europese schepen, ongeacht hun grootte, vlag of visserijgebied waar ze actief zijn. “Niemand mag gediscrimineerd of achtergelaten worden”, concludeerde de heer Voces”. (bron: https://thefishingdaily.com/latest-news/europeche-urges-eu-to-defend-fuel-tax-relief-schemes-against-wto-plans/).
Emissieloos vissen door innoveren
De Nederlandse Vissersbond is één van de dragende organisaties van Europêche en steunt daarmee het verzet tegen de invoering van brandstofbelasting voor vissersschepen. “Het invoeren van een brandstofbelasting is niet alleen oneerlijk richting de visserij die in zwaar weer verkeerd, het ontneemt de vissers de kans om in de toekomst emissieloos te vissen. Het sleutelwoord is innoveren. De Nederlandse kottervloot heeft al bewezen dat met innoveren de emissie van broeikasgassen met 50% gereduceerd kan worden. De innovatieve pulsvisserij die niet alleen 46% brandstof bespaart, maar ook zorgt voor 50% minder ongewenste bijvangst en 20% minder bodemberoering, werd echter door een meerderheid van de Europarlementariërs naar de strafbank verdreven.” Aldus Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond. De pulsvisserij werd door het Europese Parlement verboden. Vanaf 1 juli van dit jaar mag er niet meer worden gevist met de pulstechniek. “Het verlies van de pulsvisserij is een grote slag voor de Nederlandse kottervisserij. De Nederlandse Vissersbond blijft strijden voor het weer kunnen inzetten van de pulstechniek maar tegelijkertijd zoeken we naar innovaties die zorgen dat de visserij minder impact heeft op de natuur en het milieu. Ik denk daarbij aan het Waterspray-project waarin getest of het gebruik van waterstralen in plaats van wekkerkettingen kan leiden tot een forse vermindering van het fossiele brandstofgebruik en een rendabele visserij op platvis. Maar ook het project Green Shipping Waddenzee waarin wordt gewerkt aan een emissiearme garnalenkotter die fors minder fossiele brandstof zal gebruiken en daardoor de emissie van broeikasgassen verlaagd” aldus Nooitgedagt.
Voor meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.