De Europese Commissie heet een voorstel gedaan voor het opheffen van de fiscale vrijstelling op brandstof voor de visserijsector vanuit de Europese Unie. Dit onderwerp wordt in het Europees Parlement behandeld in de Commissie economische en monetaire zaken (ECON). Door deze commissie is advies gevraagd aan de Commissie Visserij (PECH) waar het onderwerp vorige week maandag is besproken. Durk van Tuinen heeft namens de Nederlandse Vissersbond en PO Delta Zuid de betreffende vergaderingen over het onderwerp deze week gevolgd.
Voorstel Europese Commissie
De Europese Commissie (EC) stelt voor om in een nieuwe richtlijn de fiscale vrijstelling op brandstof voor de EU-visserijsector op te heffen. Wanneer dat doorgevoerd zou worden betekent het dat de visserijsector in dezelfde belastinggroep komt als de landbouw. In de PECH-vergadering stelde de EC-vertegenwoordiger dat het niet te rechtvaardigen is dat nog één specifieke sector geen bijdrage hoeft te leveren aan de algemene begroting via de energiebelasting. Middels de richtlijn die twee doelen heeft, het behoud van de positie van de interne markt en een bijdrage leveren aan milieubescherming, wil de EC aan de lidstaten voorschrijven om de vrijstelling voor de visserijsector te schrappen. In de PECH-vergadering benoemde de EC-vertegenwoordiger dat deze stap waarschijnlijk maar een zeer beperkt (economisch) gevolg heeft voor de visserijsector.
Rapport PECH door Mato
Om vanuit de commissie PECH de commissie ECON van advies te voorzien is er een ontwerpadvies opgesteld door Europarlementslid Gabriel Mato dat tijdens de PECH-vergadering van afgelopen maandag werd behandeld. Mato roept in het rapport op om de vrijstelling voor de visserijsector te behouden omdat het essentieel is om enerzijds het concurrentievermogen te kunnen behouden met niet Europees gevlagde visserijvloten. Anderzijds dat de visserijsector het dusdanig zwaar heeft dat deze stap ervoor zou kunnen zorgen dat er geen vermogen is om verder te investeren en dus te verduurzamen. Tevens schetst Mato dat er op dit moment geen alternatieve brandstoffen beschikbaar zijn voor de vloot waardoor de visserij economisch te hard voor het blok wordt gezet. Door meerdere Europarlementariërs, onder andere Bert Jan Ruissen (SGP) en Peter van Dalen (ChristenUnie) werd aangegeven dat een gedegen effectbeoordeling ontbreekt. Middels een effectbeoordeling zouden de (economische) consequenties alsnog moeten worden onderzocht voordat er verdere stappen worden gezet. De ruime meerderheid in de commissie PECH ondersteunt het rapport van Mato en onderschreef zijn toelichting. Alleen vanuit de groene factie werd gesteld dat er niet alleen een uitzondering voor visserij mag bestaan, ook de visserij zou zijn steentje moeten bijdragen aan verduurzaming en aan de algemene begroting. Tenslotte grepen Ruissen en Van Dalen nog de kans om te benadrukken dat het Europees Parlement recent zelf heeft gefaald om verduurzaming in de visserij te bespoedigen door de puls visserij te verbieden.
Verdere proces
Binnen PECH konden nog wijzigingsvoorstellen worden voorgesteld op het rapport van Mato, die konden door de PECH leden tot dinsdag 15 februari 12:00 uur worden ingediend. Als Nederlandse Vissersbond hebben we daar contact over gehad met de Nederlandse Europarlementariërs en hun teams. Het rapport zal naar alle waarschijnlijkheid in de maand maart worden afgerond en aangeboden worden aan commissie ECON van het Europees Parlement. In de tussentijd proberen we alles aan te wenden om contacten te leggen met de commissie ECON om de belangen van de visserij daar onder de aandacht te brengen naast het PECH-advies. Het is van groot belang dat commissie ECON het standpunt van PECH overneemt zodat vanuit het Europees Parlement een krachtig signaal wordt afgegeven aan de Europese Commissie.
Inbreng Nederlandse Vissersbond/ PO Delta Zuid
Als visserijorganisaties hebben we niet alleen contacten met de Europarlementariërs die deel uitmaken van de genoemde commissies, ook via de Europese (koepel) visserijorganisaties EAPO en Europeche wordt dit onderwerp hoog opgenomen. Dit is niet alleen een probleem voor de Nederlandse visserij, de hele EU-vloot heeft hier mee te maken. Het verlies van de fiscale vrijstelling op brandstof voor de visserijsector zou desastreus zijn en zal tot gevolg hebben dat nagenoeg alle demersale gesleepte visserijen onrendabel worden. Het onderwerp wordt momenteel op het Europese podium besproken maar zal op korte termijn ook geagendeerd worden bij de Nederlandse overheid. Omdat de Europese Commissie het voorstel wil verwerken in een richtlijn en niet in een verordening behoudt de lidstaat, in ons geval Nederland, enige flexibiliteit.
Voor meer informatie
Neem contact op met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Durk van Tuinen of Johan Nooitgedagt, via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.