Dit jaar moet een groot deel van de vloot door ILT gekeurd worden voor het C188-certificaat. Om leden goed te kunnen informeren over de inspectie, ging Ruth Roman (o.a. verantwoordelijk voor de RI&E en bemanningszaken bij de Nederlandse Vissersbond) een dag mee op pad met Marloes Meegdes, inspecteur bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Hieronder doet Ruth haar verslag.
Bemanningsleden
In de haven van Den Helder ontmoet ik Marloes. Samen wandelen we naar de kotter die deze week (begin maart) voor de kant ligt vanwege de storm die over ons land trekt. Marloes maakt een ontspannen indruk, net als de kottereigenaar en bemanningsleden die wij even later begroeten. Nog niet alle bemanningsleden zijn aanwezig. Dit is wel nodig voor de inspectie. Terwijl de ontbrekende bemanningsleden worden opgeroepen door de schipper, begint Marloes met de inspectie.
Verantwoordelijkheden
De inspectie voert Marloes uit aan de hand van het toetsingskader. Het eerste punt van het toetsingskader is ‘Verantwoordelijkheden’. Dit betekent dat de verantwoordelijkheden van de eigenaar, schipper en bemanning beschreven moet zijn in een document. Dit document moet op een zichtbare plaats aan boord hangen. Het document was nog niet aanwezig op de kotter. Marloes mailt een voorbeeld door en geeft bij de schipper aan waar het aan boord uitgeprint opgehangen moet worden.
Verhoging vaarbevoegdheidsbewijs
Het ontbrekende bemanningslid komt binnen wandelen, precies op tijd voor de volgende punten van het toetsingskader (minimum leeftijd, medische keuring en bemanning). Elk bemanningslid laat zijn identiteitsbewijs, monsterboekje, trainingscertificaten en medische keuring aan Marloes zien. Marloes kijkt tevreden naar de documenten. Uiteindelijk concludeert ze dat één bemanningslid niet de juiste vaarpapieren heeft voor de kotter – onder de 24 meter – die voornamelijk in gebied 3 en 5 vist.
Hier komt mijn kennis van pas. Bij de Nederlandse Vissersbond ben ik verantwoordelijk voor de bemanningszaken. Ik bestudeer zijn bemanningspapieren en bespreek met het bemanningslid wat mogelijk is en welke certificaten hij nodig heeft. Hij kan met mij contact opnemen om de verhoging te regelen. Marloes knikt tevreden. ‘Handig gelijk wat praktische tips en een oplossing voor dit probleem’, lacht ze tevreden. Aan de eigenaar en schipper maakt Marloes duidelijk dat het vissersvaartuig ten alle tijden met genoeg en voldoende bevoegde bemanning moet uitvaren.
Bemanningslijst en rusttijden
De inspectie vervolgt. Onder andere de bemanningslijst en lijst met rusttijden komen aan de orde. Ook deze lijsten moeten op een handige en overzichtelijke plek aan boord van de kotter hangen of liggen. De kotter lijkt het ogenschijnlijk goed op orde te hebben, toch is Marloes nog niet helemaal tevreden. Ze legt uit dat de functietitels op de bemanningslijst exact overeen moeten komen met wat er op de bemanningscertificaat staat. Een kleine aanpassing, maar toch nodig om het C188-certificaat uit te kunnen reiken.
Maatschapscontract
Terwijl de schipper de tweede bak koffie inschenkt, komen we uit bij het maatschapscontract. De vissers blijken goede afspraken te hebben over de onderlinge verhouding en de uitbetaling. Echter wil Marloes dit zwart op wit zien in de vorm van een maatschapscontract. Ik mail de kottereigenaar het format voor een maatschapscontract dat de Nederlandse Vissersbond adviseert. Daarbij leg ik uit hoe deze ingevuld dient te worden en wat het belang ervan is. De kottereigenaar belooft ermee aan de slag te gaan.
Risico-Inventarisatie en Evaluatie
We komen uit bij de punten ‘Accommodatie’, ‘Voeding’ en ‘Medische Zorg’. Samen met de schipper loopt Marloes een rondje over de kotter, waarna ze drie vinkjes op het toetsingskader noteert.
Uitgekomen bij het punt over de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) krapt de schipper zich achter zijn oren. Ik leg uit wat de RI&E inhoudt en dat de RI&E noodzakelijk is voor het C188-certificaat, maar voornamelijk voor de veiligheid en het beperken van risico’s voor ieder die werkzaam is op de kotter. Ik heb inmiddels al meer dan veertig RI&E’s verzorgd voor kotters, dus voor mij is het gesneden koek en ik maak een afspraak met de schipper om de RI&E samen met hem door te nemen na de inspectie.
We komen uit bij de laatste punten over Sociale zekerheid en Verzekeringen, waarvoor de kottereigenaar alle benodigde papieren kan laten zien.
Voltooid
De inspectie is voltooid. Enkele punten moeten nog afgerond worden. Marloes maakt de afspraak met de kottereigenaar dat ze dit mogen bewijzen door een kopie op te sturen van onder andere de bemanningspapieren, het maatschapscontract en de RI&E. Zodra de documenten op orde zijn, zal het C188-certificaat door de ILT opgestuurd worden.
Nabespreking
Na afloop spreken we de inspectie nog eens door. Ondanks dat de kotter veel punten op orde had, moet er ook zeker nog wat werk verricht worden. Marloes vertelt dat een goede voorbereiding door de eigenaar het proces versneld. Dit kunnen zij doen door het toetsingskader van tevoren door te lopen en alle gevraagde documenten van tevoren te verzamelen in een map.
Ik merk op dat de vissers ook aan veel regels moeten voldoen en dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Marloes geeft me gelijk, maar kan er helaas weinig aan veranderen. Door de Europese wetgeving moeten alle schepen al per november 2019 voldoen aan het verdrag, maar pas vanaf november 2020 een C188-certificaat aan boord te hebben. De komende maanden zullen veel C188-inspecties op de agenda komen te staan. Een oproep aan alle scheepsbeheerders en eigenaren om tijdig een afspraak te maken.
Inspectie aanvragen
De volgende kotters moeten voor november 2020 gekeurd worden voor het C188-certificaat:
- Zeevissersvaartuigen die langer dan drie dagen aaneen op zee blijven én die (a) een lengte (L) langer dan 24 meter hebben.
- Zeevissersvaartuigen die langer dan drie dagen aaneen op zee blijven én (b) normaliter varen op een afstand van meer dan 200 zeemijlen tot de Nederlandse kustlijn bij laag water. (De schepen die niet in dit gebied vissen/varen, maar wier schip hiervoor wel gecertificeerd is behoren ook toe tot deze categorie)
Kottereigenaren die voor zichzelf het toetsingskader hebben doorlopen en klaar zijn voor de inspectie, kunnen middels het Aanvraagformulier C188 een keuring aanvragen. Indien het aanvraagformulier al is ingestuurd kan er telefonisch een afspraak gemaakt worden voor een inspectie. ILT afdeling Vergunningverlening Visserij is bereikbaar via 088 489 00 00 tijdens kantooruren.
Het Coronavirus heeft ook invloed op dienstverlening van de ILT. Op de website www.ilent.nl kunt u informatie vinden hoe het Corona virus de vergunningverlening beïnvloed.
Documenten
Handige documenten ter voorbereiding van de inspectie:
- Aanvraagformulier C188
- Toetsingskader C188
- Registratie-overzicht voor arbeidstijden en rusturen
- Bemanningslijst (Engels)
- Bemanningslijst (Nederlands)
- Voorbeeld van Verantwoordelijkheidsverdeling (let op; controleer of de genoemde situatie ook passend is voor uw kotter)
Hulp bij de voorbereidingen van de inspectie:
De Nederlandse Vissersbond ondersteunt leden bij de voorbereiding op de C188-inspectie. Neem contact op met Ruth Roman via onderstaande contactgegevens of kijk op de volgende pagina’s:
Meer informatie
Neem voor meer informatie over de Work in Fishing Convention (C188)-verdrag en de benodigdheden voor het verhalen van het betreffende certificaat contact op met Ruth Roman via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.