Er hangt een bepaalde mystiek over de kottervisserij. Veel mensen weten niet wat er op een kotter gebeurt nadat hij één van de Nederlandse havens uitvaart tot het moment dat de kotter aan het einde van de week weer terugkeert. Om duidelijkheid te geven in het leven en de zorgen van een visserman, organiseerde EMK op vrijdag 1 juni een vistrip op de TX-36 voor pers en politici.
Vanuit de Tweede Kamer waren de heren Weverling (VVD) en Bisschop (SGP) aanwezig, vanuit de Eerste Kamer ging Dannij van der Sluis (PVV) mee en ook enkele gemeentelijke en provinciale politici en pers stapten aan boord van de TX-36. Namens de visserijorganisaties zorgden Durk van Tuinen (Nederlandse Vissersbond), Maarten Drijver (VisNed) en de EMK-bestuursleden Job Schot, Dirk Kraak, Jaap Tanis en Cor Vonk voor informatie en antwoorden op de prangende vragen van politici en pers.
Veiligheidsinstructies in de kottervisserij
Voordat de TX-36 de haven van IJmuiden uitvoer, ontvingen de gasten veiligheidsinstructies en een reddingsvest. Terwijl de kotter opstoomde naar het visbestek, werden de politici en pers bijgepraat in de kombuis over actuele bedreigingen in de kottervisserij als de ontwikkeling van windmolenparken op zee en de aanlandplicht.
Aanlandplicht
De aanlandplicht werd visueel gemaakt voor de genodigden toen de eerste trek uit het water werd gehesen. Met eigen ogen zagen de Kamerleden en pers de levendigheid van de met puls gevangen vis. De besluitvorming van de Scheveningen Groep met betrekking tot de aanlandplicht ziet er dusdanig positief uit dat vooralsnog de onwerkbaarheid van de aanlandplicht uitblijft, maar de aanwezigen konden niet begrijpen dat de regelgeving oorspronkelijk is ingericht dat alle gequoteerde bijvangst (dood) aan wal moet worden gebracht. Om de overlevingskans van ondermaatse vis te laten zien, haalde een EMK-bestuurder enkele tongen van net geen 24 centimeter uit de opvangbak en zette deze overboord waar de kleine vis verder zwom.
Op de brug
Terwijl de gevangen platvis in het koelruim in ijs werd gelegd en de tweede trek werd uitgezet, verplaatsten de genodigden zich naar de brug bij schipper Jan van der Vis. Van der Vis gaf uitleg over zijn wekelijkse leven aan boord en de vele apparaten en schermen die hij als schipper bedient, waaronder de bediening van het pulstuig. Hierbij gaf ook Harm Klein Woolthuis, pulsleverancier van HFK Engineering, een introductieles pulsvisserij.
Toenemende windmolenparken op zee
Na het halen en verwerken van de tweede trek, was het tijd voor de tocht terug naar de haven van IJmuiden. Tijdens het terugstomen werden de aanwezigen geïnformeerd over de grootste bedreiging voor de vissers: de (toenemende) windmolenparken op zee. EMK toonde kaarten om de problematiek van rijke visgronden en de bestemming van geplande windmolenparken te visualiseren. De visserijvertegenwoordigers gaven nadrukkelijk bij de politici aan dat de belangen van de kottervisserij onvoldoende worden meegenomen in de ontwikkeling van windparken op zee.
Meemaken van een vistrip
In de haven van IJmuiden aangekomen werd er afscheid genomen van de genodigden. Zowel de politici als de aanwezige pers waren het roerend met elkaar eens: iedereen die de kottervisserij beter wil leren kennen moet een trip meemaken.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Durk van Tuinen via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.