Onlangs reisden de gebroeders Cas Caljouw (ARM-25) en Johannes Caljouw (ARM-46) af van Zeeland naar het Vissersbondkantoor in Emmeloord om samen met de RI&E-specialist hun Risico-Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E) door te lopen. “Ik had het moeilijker verwacht”, zegt Cas Caljouw, walschipper ARM-25, na de bijeenkomst.
Niet op ons lijf geschreven
In april werd de digitale tool voor de RI&E Kottervisserij gelanceerd. Ook de gebroeders Caljouw werden via het weekjournaal en Visserijnieuws op hun verantwoordelijkheid gewezen om de RI&E voor hun kotter te voltooien. Toch zagen ze er tegenop om ervoor te gaan zitten. “Begrijp me niet verkeerd. Veiligheid staat bij ons voorop, maar het doorlopen van zo’n vragenlijst is niet op ons lijf geschreven”, zegt Cas Caljouw.
Meeste veiligheidsmaatregelen zijn al aanwezig
De gebroeders Caljouw namen contact op met de Nederlandse Vissersbond. Zij legden het belang van de RI&E nogmaals uit en bood aan om de mannen te helpen. De Nederlandse Vissersbond: “Vissers hebben vaak een verkeerd beeld van de RI&E. Allereerst denken ze dat de RI&E-maatregelen hun werkwijze zal beperken. Ten tweede denken vissers dat er na het doorlopen van de RI&E een hele waslijst aan veranderingen moeten worden doorgevoerd op hun kotter. De meeste veiligheidsmaatregelen zijn echter al aanwezig, ze moeten alleen nog duidelijk op papier worden gezet. Hierdoor zijn de veiligheidsvoorwaarden duidelijk voor de bemanning na te lezen en kan de schipper zich bij een inspectie of een ongeluk ook verantwoorden.”
Goede hulp
“Voor het doorlopen van de RI&E moet je echt de tijd nemen, dat kan niet even over de telefoon”, vertelt Cas Caljouw. Daarom trok Cas samen met zijn broer Johannes (ARM-46) een middag uit om samen met de Nederlandse Vissersbond de RI&E door te lopen. “Ik vond dat heel nuttig. De Nederlandse Vissersbond heeft ons erg goed geholpen. Ze heeft het hele dossier compleet gemaakt en nu moeten we zelf aan de slag”, vertelt Caljouw. Zo moeten ze de actiepunten oppakken en met de bemanning gaan zitten om de veiligheidsdocumentatie door te nemen.
Actiepunten
De online RI&E-tool bestaat uit zeventig vragen. Bij de gebroeders Caljouw kwamen daar ongeveer vijftien actiepunten uit naar voren die eenvoudig zijn te realiseren en qua kosten zeer overzichtelijk zijn. “Het meeste aan veiligheidsmiddelen is aanwezig op de kotter. Actiepunten zijn bijvoorbeeld het ophangen van een blusdeken of het standaard aan boord hebben van zekeringsmaterialen”, vertelt Caljouw. “Naast dat zoiets verplicht is, is het ook praktisch. De inventarisatielijst is handig om periodiek te checken of alles nog aanwezig is en werkt. Bijvoorbeeld om één keer in de zoveel tijd te controleren of overlevingspakken wel passend zijn voor de bemanningsleden.”
Bespreek het eerst
Kunnen de gebroeders Caljouw de RI&E aanbevelen aan andere vissers? “Ik zou zeker aan willen raden bij collegavissers om eerst eens te bespreken met een organisatie als de Nederlandse Vissersbond wat zo’n RI&E nou inhoudt. Dan kun je zelf besluiten om hulp in te schakelen of het zelf op te pakken”, vertelt Cas Caljouw. “Ik dacht in eerste instantie dat het twee A4’tjes invulwerk zou zijn, daar heb ik mij wel op verkeken. Je moet er echt een middag voor gaan zitten.”
De Nederlandse Vissersbond helpt de vissers graag met het voltooien van de RI&E. Kijk hier voor meer informatie over deze dienstverlening.
Meer informatie
Neem voor meer informatie over de RI&E contact op met 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.