De meerderheid van de Europeanen eet vis omdat het gezond is. Binnen de EU wordt meer vis gegeten, 42% van de mede-Europeanen geeft aan zelfs wekelijks één keer of vaker thuis vis op tafel te zetten. Het is dus zaak om de afzet van vis en visproducten binnen Europa goed te waarborgen, aldus de Eumofa-onderzoekers. Daarmee komt de controverse met visserijbedreigend Europees beleid aan het licht.
Dat blijkt uit het meeste recente Eurobarometer-onderzoek van EUMOFA (Europees marktonderzoekinstituut voor visserij- en aquacultuurproducten) onder Europese consumenten. Daaruit blijkt dat inwoners van Europese lidstaten best vaak (kweek-)vis eten. Opvallend is dat van de ruim duizend geënquêteerde Nederlander de helft aangeeft wekelijks minstens één keer (kweek-)vis op tafel te zetten. De uitkomsten van dit officiële EU-onderzoek over de Nederlandse markt verschillen aanzienlijk van eerder verschenen onderzoeken naar visconsumptie in Nederland en de EU.
Vella: duurzaamheidsdoelen realiseren in 2020
In elk geval wordt aan de Eurobarometer-uitkomst veel autoriteit toegekend, wat onder meer blijkt uit de formele reactie van Eurocommissaris Karmenu Vella van Milieu, Maritieme Zaken en Visserij. “Dit onderzoek geeft ons inzicht in de keuzes van Europeanen als het gaat om voedsel uit zee. De uitkomsten helpen ons bij het uitvoeren van ons beleid. We moeten ervoor zorgen dat consumenten altijd en overal kunnen kiezen uit een groot en gevarieerd aanbod van vis en ander voedsel uit zee van goede kwaliteit. Daarom zijn we vastberaden om de gestelde doelen voor duurzame visvangst in 2020 te realiseren,” aldus Vella.
Controverse in Europees beleid
“Deze reactie van Vella staat in schril contrast met veel andere aspecten van het Europees beleid, die juist een belemmering en zelfs een bedreiging vormen voor de visserij in Europese wateren. Laat staan de verduurzaming ervan. Denk aan de aanlandplicht, de zee-reservaten en de nog niet geregelde formele toelating van de pulsvisserij,” merkt Vissersbond-voorzitter Johan Nooitgedagt op. “Via de volksvertegenwoordigers in Brussel moeten we hem aanspreken op de controverse die hij creëert. Je kunt niet aan de ene kant duurzame visconsumptie bevorderen en aan de andere kant visgronden sluiten en het terugzetten van ondermaatse vis verbieden. Het is nog niet te laat: maak innovatie in selectievere vistechnieken de kern van het Europese duurzaamheidsbeleid.”
‘Eigen vis eerst’
Het Eurobarometer-onderzoek toont aan dat we in Europa een sterke voorkeur (80%) hebben voor voedsel uit zee met een regionale of nationale herkomst of uit andere EU-landen. Meer dan de helft van de geïnterviewde mensen geeft aan nieuwe producten en vissoorten te willen ontdekken. Het bieden van een breed ‘eigen’ duurzaam aanbod (Noordzeevis) is daarom een belangrijke doelstelling. Tegelijkertijd moet de EU minder afhankelijk worden van importvis.
Productinformatie
Van de respondenten geeft 68% aan vaker vis te gaan eten als de prijs lager was geweest. De meeste mensen kopen visproducten in de supermarkt, waarbij ze eerst kijken naar het product en daarna naar de prijs en herkomst. Europeanen vertrouwen de productinformatie op verpakkingen, zéker als deze wettelijk verplicht is en 66% vindt die informatie begrijpelijk. Daaruit blijkt dat Europese verplichtingen voor wat betreft productinformatie effect hebben.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (0527) 698151 of secretariaat@vissersbond.nl