Naar aanleiding van de vele MSC containers die zich nog boven de Waddeneilanden in de zee bevinden en het rondzwervende afval in de wateren, hebben de Nederlandse Vissersbond, VisNed en PO Rousant aan de overheid verzocht om een tijdelijke ontheffing van de zeeflap in de garnalenvisserij. Begin deze week kregen de visserijorganisaties van het ministerie van LNV het bericht dat de aangevraagde ontheffing niet zal worden afgegeven. Garnalenvissers moeten de zeeflap verplicht blijven gebruiken.
Schade aan de netten
De zeeflap is een verplichte netaanpassingen in de garnalenvisserij die is bedoeld om vis te laten ontsnappen uit de garnalennetten. Door het vele afval uit de MSC containers dat tijdens reguliere visserijactiviteiten op zee in de netten terecht komt, wordt de zeeflap onklaar gemaakt. Dit kan leiden tot enorme schade aan de netten.
Vele vissers beklaagden zich hierover. Namens de gezamenlijke PO’s heeft de Nederlandse Vissersbond om die reden het verzoek aan het ministerie van LNV gedaan om een tijdelijke ontheffing af te geven, in eerste instantie tot 1 maart 2019. Deze week liet het ministerie van LNV weten dat de gevraagde ontheffing op basis van de visserijwetgeving niet kan worden afgegeven. De PO’s zijn zeer teleurgesteld over deze besluitvorming en begrijpen niet dat er gezien de uitzonderlijke situatie geen mogelijkheden zijn om de vissers hierin te faciliteren. Garnalenvissers blijven dus verplicht om de zeeflap te gebruiken.
“Het is onwerkelijk dat vissers door deze ramp beperkt worden in het uitvoeren van hun beroep. Een uitzondering op de zeeflap voor de aankomende maanden had lucht kunnen bieden”, geeft Durk van Tuinen van de Nederlandse Vissersbond aan. De Nederlandse Vissersbond voorziet dat de vissers nog lange tijd tegen het afval aan zullen lopen en is nu gezamenlijk met de andere PO’s bezig om te kijken of er kotters tegen een vergoeding gericht op vuil kunnen vissen.
Schade melden
Vissers die schade aan hun netten of de kotter ondervinden door de MSC containers of items uit de containers, kunnen dit melden bij de door MSC aangestelde experts via msczoe@bmtglobal.com. Vul daarbij het schadeformulier ‘report of damage’ in, meld de exacte positie waar de schade is ontstaan en maak zoveel mogelijk foto’s van het beschadigde onderdeel en het plotterscherm. Na het melden van de schade zal een expert van BMT contact opnemen.
Meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Egbert van der Tuin of Durk van Tuinen via secretariaat@vissersbond.nl of 0527-698151.