Vanwege een noodzakelijke reparatie aan de schroef lag de GO-9 ‘Onderneming’ begin juni enkele dagen voor de kant. Broers en eigenaren Gerrit en George Groenendijk maakten van het visverlet nuttig gebruik om met de Nederlandse Vissersbond de online RI&E-tool voor hun kotter te doorlopen. Alle drie concludeerden ze: er wordt aan boord al veel aan veiligheid gedaan, het is alleen niet vastgelegd.
Na een jaar of twee van voorbereidingen is het doe-het-zelf pakket voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) voor de kottervisserij klaar. Een stap voor stap tool – hapklaar, compleet en overzichtelijk – die leidt tot een wettelijk erkende RI&E. Is het doorlopen van de tool en het opstellen van een plan van aanpak daarmee een fluitje van een cent? Helaas niet.
Aan de kant gelegd
“Ik geef toe, veiligheid moet voorop staan, maar voor mij was de echte stok achter de deur de wettelijke verplichting. Dus toen ik hoorde dat die online tool beschikbaar was, dacht ik: gelijk aanpakken,” vertelt Gerrit Groenendijk. “Maar je weet hoe dat gaat, je gaat ermee aan de slag, legt het na een uurtje aan de kant en je komt er vervolgens niet meer aan toe. Al met al ben ik er op die manier zo’n vier weken mee bezig geweest.”
Nergens vastgelegd
Begin juni moesten ze voor reparatie enkele dagen binnenblijven. Dat was de gelegenheid voor de broers Groenendijk om de Nederlandse Vissersbond, in te schakelen om de RI&E-tool te doorlopen. Gerrit: “Het is goed dat we er nu de tijd voor hebben genomen. Uiteindelijk zijn we met de Nederlandse Vissersbond best lang bezig geweest om alles goed vast te leggen. Veel is aan boord al goed geregeld, maar de meeste afspraken zijn mondeling en nergens vastgelegd.”
Passende oplossingen
De Nederlandse Vissersbond beaamt het. “Veiligheid is niets nieuws aan boord. De schepeneigenaren zorgen goed voor hun bemanning. Er is al heel veel aan boord geregeld en afgesproken op dat gebied. Voor de scheepvaartinspectie moet je bijvoorbeeld ook aan allerlei eisen voldoen. Het gaat erom dat je de gemaakte afspraken en procedures goed onder woorden brengt en zwart op wit vastlegt”, vertelt de Nederlandse Vissersbond. “Mijn rol hierin is om de vissers te helpen en te adviseren. Daarmee geef ik de vissers richting aan. Ik leg niemand iets op, ik luister en denk graag mee. Vanuit de praktijkervaring hebben de vissers al veel kennis thuis en gezamenlijk komen wij tot de oplossingen die bij hunzelf en hun kotter passen. Vervolgens schrijf ik het voor ze op en verzorg de verdere papierwinkel. Tenslotte verzamel ik alle stukken in een handige RI&E-map, die gaat dienen als een veiligheidsinformatiebron voor alle bemanningsleden. Deze map bevat ook aanvullende documenten zoals werkinstructies, informatiebladen, formulieren en veiligheidsinformaties. ”
Vraag en antwoord
De Nederlandse Vissersbond: “Het is de bedoeling dat situaties in detail worden beschreven. Hoewel op de GO-9 echt al veel aandacht is besteed aan bijvoorbeeld de brandveiligheid aan boord, kwamen we erachter dat een blusdeken in de kombuis wenselijk zou zijn.” Gerrit: “De blusdeken en nog een paar zaken hebben we direct gekocht.”
Een ander onderdeel is dat bemanningsleden op de hoogte moeten zijn van procedures en voorschriften die hen aangaan. “Ook dat moet je vastleggen, dus moeten ze een verklaring ondertekenen dat ze op de hoogte zijn van procedures en voorschriften. Dat zal wel even wennen zijn, zeker voor de oudere garde aan boord,” merkt Gerrit op. De Nederlandse Vissersbond: “We moeten goed duidelijk maken dat het niet iets is uit wantrouwen, het heeft te maken met wel of niet verzekerd zijn, met aansprakelijkheid. Dit is helaas de werkelijkheid en dat hoort er gewoon bij. Voor het bedrijfsleven aan de wal is dat al heel lang gebruikelijk, want als bedrijven veiligheid niet structureel hebben geregeld en er gaat iets fout, dan is de onderneming aansprakelijk en zijn de gevolgen héél groot. En dat willen wij juist middels de RI&E- tool voorkomen.”
Dienstverlening RI&E
Wilt u ook hulp bij het rondmaken van de RI&E op uw kotter? Lees op deze pagina meer informatie over onze dienstverlening ‘Risico-Inventarisatie en –Evaluatie’ of neemt contact op met secretariaat@vissersbond.nl of 0527-698151.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met secretariaat@vissersbond.nl of 0527-698151.