Begin deze week verscheen in verschillende media het bericht dat de eerste declaraties voor het opruimen van het afval uit de MSC Zoe-containers zouden zijn afgewezen door het Zwitserse bedrijf MSC. Eén van hun containerschepen, de MSC Zoe, verloor op 2 januari meer dan driehonderd containers boven de Waddeneilanden. Kort na de ramp beloofde MSC alle schadeclaims en opruimkosten, als gevolg van de door hun verloren containers, te vergoeden. Ook de visserijsector heeft inmiddels de eerste schadeclaims ingediend, echter heeft de sector daarop nog geen inhoudelijke reactie ontvangen.
Ingediende schadeformulieren
Op 7 januari deelde de Nederlandse Vissersbond het schadeformulier voor vissers op verzoek van de door MSC ingeschakelde schade-expert BMT Global. Waar nodig ondersteunt de Nederlandse Vissersbond leden bij het invullen van het schadeformulier en het verzamelen van bewijsmateriaal. “Ik heb momenteel zo’n vijftien schadeformulieren ingediend namens vissers”, vertelt Egbert van der Tuin van de Nederlandse Vissersbond. “In een aantal gevallen kregen we netjes een ontvangstbericht van schade-expert BMT Global, echter inhoudelijk is er vooralsnog niet gereageerd op de ingediende claims.”
Nog geen schadeclaims uitgekeerd
Verwacht wordt dat het aantal schademeldingen en -claims de komende periode verder zal toenemen, mede doordat informatie over posities van containers en afval niet structureel wordt gedeeld met de vissers. “Tot op heden zijn er nog geen schadeclaims uitgekeerd, maar we gaan uit van de eerdere toezeggingen die MSC na het incident heeft gedaan om de door vissers opgelopen schade te vergoeden”, aldus Van der Tuin. Het verwerken van de ingediende claims zal naar verwachting de nodige tijd in beslag nemen. Toch zijn vissers er niet gerust op dat schade wordt vergoed na de berichtgeving deze week dat de eerste declaraties zouden zijn afgekeurd.
Gevaarlijke situaties
“Er gaan niet alleen veel kosten zitten in het herstellen of vervangen van de netten en/of de tuigen, vissers hebben ook te maken met vangstverlet: verloren tijd waarin zij hun beroep niet kunnen uitoefenen”, vertelt Van der Tuin. “Daarnaast ontstaan er door de gezonken containers en het ronddwarrelende afval ook gevaarlijke situaties voor de vissers. Ze kunnen vast blijven zitten aan containers of moeten met hoge golven het afval uit de netten halen.” Dat er tot nu toe geen inhoudelijke reacties gegeven zijn op de ingediende claims draagt bij aan de onzekerheid die er nu in de visserijsector leeft.
Exacte locatie van de containers
Tevens frustreert het vissers dat de exacte locaties van de gezonken containers niet worden gedeeld, waardoor de kansen op schade aanzienlijk blijven. “Onlangs werd in een Kamerbrief van minister Van Nieuwenhuizen geschreven dat het in kaart brengen van posities van de containers in het Nederlandse deel van de Noordzee zo goed als afgerond is. Waarom worden die posities dan niet gelijk gedeeld? Het kan veel schade en leed voorkomen”, aldus Van der Tuin. “Wij moeten het nu doen met een kaart met daarop vage vlekken waar mogelijk veel containers kunnen liggen. Die onduidelijkheid betekent niet dat vissers daar weg kunnen blijven. Zij moeten daar hun inkomen verdienen.”
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.