Hendrik Kramer neemt het heft in eigen handen en is bezig met de oprichting van het ‘Wild ’n Zilt’ vislabel. Hij is initiatiefnemer van dit label met zijn duurzame schip, de MDV-2 ‘Metanoia’. De missie van Hendrik word ondersteunt door de Good Fish Foundation.
Ontstaan van het idee
“We zijn in 2018 begonnen met de bouw van de MDV schepen om de energietransitie in gang te zetten binnen de visserij. Toen deze kotter in december 2019 in de vaart kwam hebben we nog 3 normale maanden gehad voordat Covid kwam en Nederland in lockdown ging. Na bijna 1,5 jaar met Covid kwam de horeca eindelijk weer op gang. Omdat de vriezers toen nog zo vol zaten duurde het ook weer een tijdje voordat de prijs omhoog ging en de voorraad erdoorheen gejaagd was. Na een niet zo prettig gesprek met de bank wegens omzetverlies ben ik in gesprek gegaan met de SFYN Academie, hier heb ik zelf ook meegewerkt aan opdrachten. Ik heb mijn probleem hier uitgelegd en zij zijn in deze case gedoken en hebben hier vervolgens een advies voor uitgeschreven. Dit advies was om zelf initiatief te nemen om duurzame visserij te laten lonen. Dit door middel van een eigen vislabel.” Vertelt Hendrik.
Doel van het label
Het doel van dit label is dat het een inkoop- en verkooporganisatie wordt van en voor de vissers, zoals bijvoorbeeld een coöperatie. “Klanten moeten de vis rechtstreeks vanaf het schip kunnen kopen. Door bijvoorbeeld op dinsdag het assortiment op de website te zetten, kunnen klanten de vis bestellen zodat het vrijdag thuis geleverd word. Mijn hoop is dat het uitgebreid word met meerdere vissersschepen. Het zou mooi zijn als dit ook word opgepakt door een nieuwe generatie enthousiaste vissers zodat we samen één krachtig front kunnen vormen.” Vertelt de visserman.
“Het idee van dit label is ook zeker niet om visserijbedrijven voorbij te gaan maar om echt duurzame vis te kunnen verkopen met een duidelijk verhaal en een eerlijke deel van de prijs voor alle deelnemers in de keten.” Legt Hendrik uit.
Crowdfunding
“Na het advies van SFYN ben ik in de zomer begonnen met het wekelijks staan op de Zuidermarkt in Amsterdam Oud-Zuid om mijn eigen vis te verkopen. Vervolgens ben ik begonnen met een crowdfunding voor verse visboxen om te kijken of hier überhaupt animo voor was en of mensen deze verse vis willen. Dit ging in het begin absoluut niet hard maar uiteindelijk hebben we toch het eerste doel gehaald. De crowdfunding is op 30 oktober gesloten en hiermee is €43.779 opgehaald. Om het label volledig op te starten is €120.000 nodig. Dit hoop ik nog binnen te halen door middel van de markten en andere initiatieven.” Vertelt Hendrik.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het Team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, vragen naar Bente de Haan via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.