De Europese controleverordening wordt herzien omdat deze dateert van voor het huidige Gemeenschappelijke Visserij Beleid (GVB) en niet meer voldoet aan de behoefte met betrekking tot visserijgegevens en vlootcontrole. Het ministerie van LNV organiseerde donderdag 5 juli een informatieve bijeenkomst voor de sector en ngo’s waar Derk Jan Berends en Durk van Tuinen namens de Nederlandse Vissersbond bij aanwezig waren.
De huidige controleverordening is in 2009 van kracht geworden. Veel van de maatregelen zijn inmiddels geïmplementeerd, maar niet door alle lidstaten. Het gebruik van een logboek is bijvoorbeeld in veel lidstaten zoals Nederland al decennia een gemeengoed, er is zelfs een elektronische versie van, maar uit ervaring weten we dat in een aantal zuidelijke lidstaten het logboek nog niet wordt gebruikt.
In plaats van het uitvoeren van de huidige maatregelen gaat de Europese Commissie in haar voorstel voor een nieuwe controleverordening juist een stap verder. “Voer eerst maar eens de huidige maatregelen uit”, aldus Derk Jan Berends, secretaris van de Nederlandse Vissersbond, naar aanleiding van de herziening.
> Nieuwe controleverordening
> Bijlagen nieuwe controleverordening
Sancties
In de nieuwe controleverordening komt een nieuwe lijst met ernstige inbreuken waarvan een aantal als direct worden gekwalificeerd. Voor (ernstige) inbreuken gelden geldboetes of administratieve sancties. Strafpunten worden toegekend door kuststaten in plaats van de vlaggestaat. De kwalificatie ‘ernstige inbreuk’ is nogal subjectief en zal ongetwijfeld leiden tot rechtszaken. De angst is groot dat bepaalde kuststaten juist buitenlandse vissers extra zwaar kunnen aanpakken door de nieuwe verordening. “Voor het handhaven van regels is sanctioneren belangrijk, maar het gevaar bestaat dat vissers dubbel worden bestraft, namelijk met een geldboete en strafpunten”, aldus Berends.
Schepen kleiner dan 12 meter
In de verordening wordt onderscheid gemaakt tussen twee categorieën: schepen kleiner dan 12 meter en schepen van 12 meter en langer. Schepen kleiner dan 12 meter moeten over een volgsysteem (geen regulier VMS) beschikken. Ze moeten ook hun vangsten elektronisch melden zowel tijdens de reis als na de aanlanding.
Logboek
De uitzondering op de logboekverplichting voor vangsten van minder dan 50 kg vervalt voor alle categorieën vaartuigen. De tolerantiemarge voor de in het logboek vermelde hoeveelheden is 20% per soort voor de hoeveelheden minder dan 50 kg. Dit betekent voor de kleinschalige visserij dat men eerder quotum moet kopen of huren. Iedere aangelande kilogram vis gaat van het individuele contingent af, zowel voor grote als kleine vaartuigen.
Recreatieve visserij
Er komt ook een registratie- of vergunningsysteem voor de recreatieve visserij voor vaartuigen die vissen op soorten of bestanden die onder de instandhoudingsdoelstellingsmaatregelen vallen. Dat betekent dat zij dagelijks vangstaangifte moeten doen. Het is de vraag op welke wijze dit gecontroleerd en gehandhaafd wordt door de overheid. Het ministerie van LNV is hier geen voorstander van omdat het een disproportionele maatregel is. De Nederlandse Vissersbond, VisNed, Netviswerk en Sportvisserij Nederland zijn voorstander van deze registratie.
Traceerbaarheid
Alle gegevens moeten elektronisch worden vastgelegd. Een visreisidentificatienummer voor visserij- en aquacultuurproducten moet voorkomen dat illegale partijen vis in de handel komen. Er komt geen uitzondering voor geïmporteerde producten. De visserijsector zet vraagtekens bij waarom de huidige traceerbaarheid van vis niet voldoende is. “Laat lidstaten in Europa eerst de huidige regels naleven voordat er weer nieuwe worden gemaakt”, zegt Derk Jan.
De verschillen tussen Noord en Zuid binnen de Europese Unie zijn groot. Voor de Nederlandse aanvoerketen via de afslagregistratie zal er weinig veranderen. De vishandel heeft wel problemen met de nieuwe maatregelen die worden voorgesteld.
Wegen
Alle vis moet bij aanlanding worden gewogen door marktdeelnemers die zijn geregistreerd voor het wegen van visserijproducten. De uitzondering voor het wegen aan boord komt dan te vervallen. Dat heeft grote gevolgen voor een aantal Nederlandse vissers en ook voor de afslag Urk. In de huidige situatie is de weging aan boord een voorweging, in de afslag wordt definitief gewogen. Er geldt een weging per soort, waarop alleen uitzondering wordt gemaakt voor ongesorteerde aangelande vis en ondermaatse vis. Het weegresultaat wordt gebruikt voor aangifte van aanlanding en het vervoersdocument. De Nederlandse Vissersbond en VisNed zijn tegen het afschaffen van de weging aan boord.
Aanlandingsverplichting en verplichting tot cameratoezicht
Er komt een verplichting om een minimum percentage vissersvaartuigen uit te rusten met CCTV-systemen (camera’s) die op soorten vissen die onder de aanlandingsplicht vallen. Dit wordt opgenomen in specifieke controle- en inspectieprogramma’s. lidstaten kunnen aanvullend ook andere elektronische volgsystemen verplichten.
De Nederlandse kotterorganisaties zijn tegen het plaatsen van camera’s aan boord van een kotter. “Wij willen in eerste instantie weten waarvoor de camerabeelden gebruikt worden en wie er voor de kosten opdraait. Daarnaast vinden wij dat het plaatsen van camera’s niet het hele proces op de kotter in beeld brengt, wat uiteindelijk voor een vertekend beeld kan zorgen”, vertelt Berends. “Wij hebben aangegeven bereid te zijn om mee te denken over een alternatief”
Vervolg
De Europese Commissie zal haar voorstel moeten afstemmen met het Europese Parlement en de Visserijraad (lidstaten). Dat is een langdurig project waarbij het voorstel nog op veel punten kan worden aangepast.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.