Het is een moeilijke tijd waarbij we op anderhalve meter afstand van elkaar moeten blijven. Toch ontstaan er veel nieuwe dingen. Innovaties borrelen op, ook in de vis. De consumenten wennen er al snel aan en proberen thuis zoveel mogelijk te doen. Het online shoppen en bestellen viert hoogtij. Degene die daar al te laat mee begonnen is vist eigenlijk achter het net. Met name in de kledingbranche vallen veel slachtoffers.
De visspecialist
Bewondering gaat uit naar de visspecialist in Leusden met z’n verse vis uit Spakenburg. Een helemaal up-to-date ‘koelmuur’ (een grote dubbele koelkast met 22 vakken) om verse vis af te kunnen halen op een tijdstip dat het voor de consument gunstig uitkomt. Je bestelt op de duidelijke website webshop.ruvis.nl je visproducten en krijgt vervolgens een unieke code waarmee jij je (tijdelijk eigen) koelkluis kunt openen. Het is jammer dat je dicht bij Leusden moet wonen want anders is het wel een heel eind rijden voor een visje. Misschien brengt het mensen op een idee om het concept van deze Fish Pick-up verder uit te rollen. Je bent dus als viszaak in één keer 24/7 open om je bestellingen af te laten halen. Hulde voor deze samenwerking mannen!
Nieuw idee?
Dit jaar zie ik wel erg veel kraampjes bij boerderijen en tuinderijen staan waar je zelf de spullen kunt uitkiezen en afrekenen. Oké, technisch niet zo geavanceerd als Leusden. In sommige gevallen waren het afgelopen zomer kinderen die hun eigen handeltje hadden en zelfs spaarden voor goede doelen. Zo kochten wij in watersportplaats Grou, in een buitenwijk, verse groenten, fruit en heerlijke aardbeien. Ik word gewoon blij en vrolijk van dat soort initiatieven. Het concept van de visspecialist uit Leusden is oorspronkelijk bedacht door een Belgische slager en opereert onder de naam Versbox.
Huurmuur
Ook de verhuur van gereedschappen en andere materialen voor met name de bouw is dit najaar een dergelijk concept begonnen. Waarschijnlijk kwam daar het idee van de Belgische slager ook op een dienblad binnen. Sijperda Verhuur in Sneek presenteert zich met een pilot als de FEBO van de klusgereedschappen en presenteert deze als kroketten uit de muur. Hier is sprake van 16 kluizen en deze zijn te openen met een app waarna de huurtijd in gaat. Je huurt dus per uur en snel terugbrengen loont. Het is net als bij de slager in België en de visspecialist in Leusden. Het zijn allemaal voorbeelden van contactloos verkeer. Door corona zijn deze ontwikkelingen waarschijnlijk sneller en meer onder druk tot stand gekomen.
Samenwerkingen
Opvallend is dat eerdergenoemde ontwikkelingen en vormgeving alleen tot stand is gekomen door samenwerking. De techniek van de koelmuur en het goed achter slot en grendel zekeren van de waardevolle spullen. Van de technische kant wordt best wel wat gevraagd. Het moet allemaal wel werken: ‘Het deurtje van de locker moet wel 24/7 open willen’. Aan de financiële kant moet het betalingsverkeer goed op orde kunnen zijn. Op afstand betalen is niet nieuw, maar het moet wel betekenen dat je een unieke code krijgt om je kluisje te openen. In het geval van het gereedschap moet de ‘huurteller wel gaan lopen’. Voor de ondernemer is de zorg om kwaliteit te blijven leveren. Als je de gevraagde vis moet leveren, is het wel de zorg om ook op elk moment voldoende daarvan in huis te hebben. In het geval van het gereedschap moet het niet net door je voorganger onbruikbaar zijn gemaakt. Wat kun je met een kettingzaag zonder ketting? Dat betekent dat je er toch een mannetje bij moet hebben die controleert hoe de spullen worden teruggebracht. Zo zal de visspecialist zijn 22 vakken in de dubbele koelkast ook wel blijvend moeten poetsen in verband met de hygiëne. Toch knap om het idee dan door te zetten. ‘Zonder wrijving geen glans’.
Deze column van Johan K. Nooitgedagt verscheen eerder in FishTrend.