Dieseltekort dreigt na de ban op Russische olie. Het Ministerie van Economische Zaken Klimaat (EZK) werkt daarom aan een Landelijk Crisisplan Olie (LCP-O), dat zal op korte termijn naar de minister gaan. In het crisisplan komen onder andere maatregelen te staan over hoe de olie in geval van schaarste wordt verdeeld.
Op 5 december gaat een Europese ban op de import van Russische olie in, gevolgd door een boycot van Russische olieproducten, zoals diesel, begin volgend jaar. Niemand weet wat de gevolgen zullen zijn. Dit schreef minister Rob Jetten van Economische Zaken en Klimaat onlangs aan de Tweede Kamer.
Diesel is cruciaal voor een groot aantal sectoren, waaronder de visserijsector. De brandstof was jarenlang een stuk goedkoper dan benzine. Maar mede door de oorlog in Oekraïne is dat nu omgekeerd. De verwachting is dat de prijzen door schaarste verder gaat oplopen. Zo kopen de Verenigde Staten veel diesel op de internationale markt.
De malaise op de brandstofmarkt kan leiden tot een dieselinfarct voor de kottersector. Dan is de ramp voor de visserij helemaal niet meer te overzien. Ook de Algemene Rekenkamer maakt zich zorgen over het opvangen van de dieselvraag; schrijft de Rekenkamer in een recent rapport.
Er zijn ook partijen die zich geen zorgen maken, maar het lastige en ongemakkelijke is dat niemand kan inschatten wat er werkelijk gaat gebeuren.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat benaderde de Nederlandse Vissersbond voor een interview over de ontwikkeling van een Landelijk Crisisplan Olie (LCP-O). De aanleiding voor de ontwikkeling van het LCP-O is het ontbreken van een voldoende breed afwegingskader om ten tijde van een oliecrisis over mitigerende maatregelen te beslissen. Dit terwijl de dreiging van een oliecrisis groter is geworden en zeer urgent sinds de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. Als reactie op deze oorlog hebben verschillende Europese landen sancties getroffen tegen Rusland, en dreigt Rusland om sancties te treffen tegen de landen uit de Europese Unie die kunnen leiden tot een blokkade in de levering van olie aan de EU.
Om ten tijde van een acute crisis te kunnen sturen heeft het ministerie van Economische Zaken en Klimaat een handelingskader nodig. Dit handelingskader is waarin het Landelijk Crisisplan Olie dient te voorzien. Dit LCP-O moet duidelijk inzicht geven over de bestaande afspraken op internationaal, nationaal, regionaal en lokaal niveau, gericht op de beheersing van (dreigende) crisis als gevolg van een tekort aan olie met aanzienlijke maatschappelijke gevolgen. In ons geval voor de visserij en alles wat daar aan infrastructuur omheen hangt
Ter ondersteuning van de ontwikkeling van het LCP-O heeft het ministerie van EZK Berenschot B.V. ingeschakeld. Afgelopen woensdag was er vanuit Berenschot een gesprek met voorzitter Johan Nooitgedagt en penningmeester Hendrik Romkes. We hebben de structuur en werking van de aanvoersector omtrent de vis-, schaal- en schelpdiersector uitgelegd en de ontwikkelingen waar we middenin zitten. Ook hoe het bunkeren van gasolie in de vissector gaat en wie dat allemaal verzorgen. De reductiemaatregelen waar we al heel lang mee bezig zijn vanwege de dure olie. Tevens de alternatieven die we hebben en waar de nodige voor- en nadelen aan vastkleven. Deze gesprekken met meerdere sectoren leiden uiteindelijk tot de gewenste LCP-O en daar valt op dit verder nog weinig meer van te zeggen.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan Nooitgedagt en/of Hendrik Romkes.