De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft onderzoek gedaan naar twee ernstige ongevallen waarbij de boomkorkotters UK-165 Lummetje en UK-171 Spes Salutis zijn gekapseisd en gezonken. In april stuurde de Onderzoeksraad al een tussentijdse waarschuwing aan de boomkottervloot tot 24 meter lengte vanwege instabiele omstandigheden bij asymmetrische belading. Deze week verscheen het eindrapport. De Onderzoeksraad adviseert de stakeholders in de kottersector breed onderzoek uit te voeren om het veiligheidsrisico van kapseizen en zinken van viskotters door gevaarlijke asymmetrische beladingstoestanden in kaart te brengen. De aanbevelingen van de Onderzoeksraad zijn gericht op de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, de Stichting Sectorraad Visserij, de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) en de maritieme maakindustrie (scheepsbouwers).
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Als zich een ongeval of ramp voordoet, onderzoekt de Onderzoeksraad voor Veiligheid hoe dat heeft kunnen gebeuren met als doel daar lessen uit te trekken om de veiligheid te verbeteren. Het onderzoek richt zich niet op schuld of aansprakelijkheid (bron: Onderzoeksraad voor Veiligheid). Het is een pijnlijk moment voor nabestaanden en andere betrokkenen als een onderzoeksrapport over een ernstig ongeval, zeker een met dodelijke afloop, wordt gepresenteerd.
Rapport Kapseizen en zinken viskotters
In het rapport van de Onderzoekraad Kapseizoen en zinken viskotters is beschreven hoe beide ongevallen, met de UK-165 en de UK-171, hebben kunnen plaatsvinden. In beide gevallen was er sprake van een ongewenste gebeurtenis met een van de tuigen waardoor asymmetrische beladingstoestanden de stabiliteit van de viskotters snel en gevaarlijk verslechterde. De wet- en regelgeving borgt niet dat deze beladingstoestanden worden meegenomen bij het certificeringstraject voor zeegaande kotters of de eisen die aan de bemanningen worden gesteld. De noodzakelijke competenties waarmee bemanningen gevaarlijke asymmetrische beladingstoestanden kunnen herkennen en voorkomen, zijn geen vast onderdeel van de lespakketten die in de visserijopleidingen worden aangeboden. De Onderzoeksraad heeft zes aanbevelingen gedaan naar aanleiding van het onderzoek.
Zes aanbevelingen
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat wordt geadviseerd om in het certificeringstraject aandacht te besteden aan de stabiliteit in asymmetrische beladingstoestanden. Dit moet worden opgenomen in het stabiliteitshandboek en met de visserijsector moeten gerichte instructies op worden gesteld. Er moet onderzoek worden gedaan naar alle Nederlandse viskotters, ongeacht hun lengte.
De Stichting Sectorraad Visserij, waar de Redersvereniging voor de Zeevisserij, VisNed, CNV en de Nederlandse Vissersbond bij zijn aangesloten, heeft het advies gekregen om te zorgen dat bemanningen van boomkorkotters met een lengte tot 24 meter structureel geïnformeerd zijn over het risico van gevaarlijke instabiliteit bij asymmetrische beladingstoestanden. Ook wordt geadviseerd om de Minister van I&W te steunen bij het opstellen van instructies.
De Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs en Bedrijfsleven (SBB) en de Stichting Sectorraad Visserij wordt geadviseerd om binnen de visserijopleidingen expliciet aandacht te besteden aan het veiligheidsrisico van asymmetrische beladingstoestanden en hoe in de praktijk moet worden gehandeld om dit risico te beheersen.
De maritieme maakindustrie (o.a. scheepsbouwers), Netherlands Maritime Technology, wordt geadviseerd om alle betrokken partijen te informeren over de veiligheidsrisico’s van gevaarlijke instabiliteit bij asymmetrische beladingstoestanden zodat ze kunnen bijdragen aan het voorkomen ervan door behoud van stabiliteit bij asymmetrische beladingstoestanden als uitgangspunt mee te nemen bij het ontwerpen, bouwen verbouwen van viskotters en daarop gebruikte uitrusting.
Vervolg
In de Sectorraad Visserij zal het advies van de Onderzoeksraad binnenkort worden besproken.
Voor meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt of Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.