Op dit moment zijn er noodmaatregelen van kracht die verdere achteruitgang van zeebaars in Noordwestelijke wateren van de Europese Unie moeten tegengaan.
Recreatieve vissers mogen maximaal 3 zeebaarzen per dag in bezit hebben (baglimit) en voor commerciële trawlers geldt een verbod om te vissen op paaiende zeebaars.
Vanaf mei 2015 wil de Europese Commissie maatregelen introduceren voor andere commerciële visserijen. Die moeten uiteraard nog door de lidstaten worden goedgekeurd en de TAC en quota verordening moet worden aangepast door de Raad. Men wil deze maatregelen nationaal (lidstaten) implementeren.
Maatregelen
Commerciële vissers zijn verantwoordelijk voor 75% van de vangsten en aanvoer van zeebaars tegenover de 25% door recreatieve vissers. De voorgestelde maatregelen komen in het kort neer op het volgende:
- Minimum aanlandmaat gaat van 36 naar 42 cm
- Demersale trawlers inclusief flyshoot mogen 1,5 ton/maand aanlanden. Het betreft hier vooral bijvangst van zeebaars, geen gerichte zeebaarsvisserij. Van groot belang in kader van de Aanlandplicht is dat deze schepen teveel gevangen zeebaars over boord moeten kunnen zetten. Wederom streeft men naar sluiting voor de gerichte visserij op paaiende zeebaars (nu dus een noodmaatregel)
- Staandwantvissers gericht op zeebaars mogen maximaal 1 ton/maand aanlanden. Twee maanden sluiting in het Oostelijk en Westelijk Kanaal. Maaswijdte wordt verhoogd van 90-120 mm naar 110-140 mm om jonge zeebaars te sparen.
- Beroepshengelaars/lijnvissers: maximaal 1 ton/maand. De 6 weken sluiting voor long lines en handlijnen van februari tot medio maart is nu vrijwillig maar wordt twee maanden verplicht in Oostelijk en Westelijk Kanaal. Maximaal 2000 haken in plaats van 3000 haken wordt toegestaan.
- Purse seiners (geen NL vloot) mogen maximaal 3 ton/maand vangen, is een gerichte zeebaarsvisserij. Twee maanden sluiting in Oostelijk en Westelijk Kanaal
- Pelagische vissers gericht op zeebaars mogen maximaal 7 ton/maand aanlanden, sluiting in de winter/voorjaar. Het betreft gerichte visserij door vooral Franse schepen.