IJMUIDEN/SCHEVENINGEN – Op de radio, in bushokjes, in de bladen en op social media, bij ‘live tastings’ en op het promotiemateriaal voor de 1.500 avisdetaillisten van Nederland. De makreel is in de maand oktober bijna niet te vermijden, dankzij de landelijke promotiecampagne van het Nederlands Visbureau die vorige week werd afgetrapt bij Cornelis Vrolijk in IJmuiden.
Voor de deur van het kantoor van de rederij ligt heel toepasselijk de vriestrawler CC 919999 ‘Scombrus’ van rederij Cornelis Vrolijk; Scomber scombrus is de wetenschappelijk naam van de makreel.
In het rederijkantoor vertelt mvo-manager Aukje Coers aan een gezelschap van ‘influencers’ en enkele journalisten over de ontwikkeling van Cornelis Vrolijk van traditioneel haringbedrijf naar een visserijconcern dat meerdere schakels in de keten heeft geïntegreerd, zoals verwerken (onder meer roken) en verpakken.
Voor consumenten die zich afvragen of een bepaald product wel met een goed geweten kan worden gegeten is makreel een prima keus. Makreel scoort bijzonder goed waar het de CO2-footprint betreft en laat daarbij varkensvlees, rundvlees en kip en ook tofu en vegaburger ver achter zich. Daarnaast bevindt volgens wetenschappers het makreelbestand zich in een uitstekende staat, en is de aanwas van jonge vis relatief hoog.
Een pijnpunt is het verlies van MSC, om beheerstechnische redenen: met name Noorwegen en IJsland houden zich niet aan de wetenschappelijke vangstadviezen.
De horsmakreel lift mee op de grote makreelcampagne. Ondanks de naam is het een compleet andere vis dan makreel. Lang verguisd door de vissers vanwege de messcherpe flanken en genegeerd door de consument is de horsmakreel gaandeweg toch een belangrijke soort geworden voor de Nederlandse trawlervisserij, en niet alleen als exportproduct naar Afrika.
Voor Hokkai Suisan, het in producten voor Japanse consumenten gespecialiseerde IJmuider bedrijf van Marinus Noordenbos, is horsmakreel zelfs het hoofdproduct geworden. Met nog zo’n 70 andere producten worden de diepgevroren horsmakreelproducten geleverd aan 10.000 merendeels Japanse gezinnen in vijftien Europese landen. Noordenbos betrekt ze het liefst van zo noordelijk mogelijk uit de Noordzee. ,,Ze moeten in ieder geval lekker vet zijn. De horsmakrelen die we vroeger uit de Duitse Bocht haalden, de ‘Wiron-horsen’, zijn er niet meer’’, vertelt Noordenbos, die in 1993 begon met de verkoop van horsmakreel, eerst vanuit een container.
De vette makreel van de Nederlandse trawlers die naar de rokerijen gaat is nog niet vet genoeg voor de Japanse smaak, en daarom verlaat Hokkai Suisan zich voor de makreel ook op de noordelijke Noordzee en op Noorse vissers. Deze makreel is zelfs te vet om te roken. De Japanners houden volgens Noordenbos ook helemaal niet van gerookte vis.
Directeur Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau over de bijzonder positieve aspecten van de makreel.
Koks van Hokkai Suisan bereiden makreel en horsmakreel.
Marinus Noordenbos van Hokkai Suisan; ,,Japanners houden niet van gerookte vis.”
Links in de bakjes gebakken horsmakreel, rechts gegrilde makreel.
Bron: Visserijnieuws