Kotters die met de innovatieve pulstechniek op platvis vissen, besparen gemiddeld 46% brandstof ten opzichte van de traditionele boomkorvisserijtechniek. De puls blijkt ook effectiever en selectiever: met de pulstechniek is met name tong makkelijker te vangen. Een kleiner bevist oppervlak levert met de pulstechniek minimaal dezelfde vangsthoeveelheid tong op.
Waar met een boomkor met een snelheid van tussen de 6 en 7 knopen gevaren moet worden, is dat met een puls 4 tot 5 knopen. Dankzij de pulstechniek wordt nu jaarlijks 25% minder zee-areaal bevist. Minder bodemberoering en verlaging van de CO2-uitstoot zijn twee belangrijke doelstellingen voor de duurzame visserij.
Lager gasolieverbruik van -46%
De kostenbesparing die met de pulstechniek is bereikt komt vooral voort uit een lager gasolieverbruik (-46%) per dag, dat naast een kostendaling ook een significante daling van de CO2-uitstoot betekent. Dat blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Economische Zaken in het kader van het programma ‘Verduurzaming Visserij’ heeft laten uitvoeren door Wageningen Economic Research (voorheen het LEI). Niet alleen is de milieuwinst groot: de omschakeling van de boomkorvisserij naar pulsvisserij heeft ook economisch een wissel omgetrokken voor de kottervisserij. De pulstechniek is een noviteit gebleken voor de kottervissers die tong als doelsoort kennen, maar de boomkorvisserij is nog altijd van groot belang voor de gerichte scholvisserij naast de twinrig-techniek.
Beter resultaat voor hele bemanning
Pulsvisserij is kosten-effectiever en zorgt voor een hogere winst. Zo was in 2014 het nettoresultaat van pulsvisserij in totaal 17 miljoen euro, tegenover een nauwelijks break-even resultaat van de boomkorvissers. Hierbij moet worden opgemerkt dat de visprijzen sinds 2014 in de lift zitten en de olieprijs dalende is. Dit is de reden dat er momenteel ook goede economische resultaten worden bereikt met de boomkorvisserij.
Naast de hogere nettowinst voor de eigenaar en schipper, profiteren ook de bemanningsleden bij pulsvisserij. Dit omdat hun inkomen afhankelijk is van besomming (opbrengsten) en brandstofkosten. Dit verschil valt hoger uit bij de pulsvisserij.
“Tot op heden is in de discussie door critici vaak alleen gesproken over de impact op de bodem en de ongewenste bijvangsten bij de pulsvisserij. Die impact op de bodem neemt nu met een kwart af, want er hoeft een kleiner stuk zeegebied bevist te worden,” aldus Vissersbond-voorzitter Johan Nooitgedagt.
Wereldnieuws
“Vissers zeggen al veel langer dat ze zoveel minder brandstof gebruiken en vinden dat deze winst nooit een echte vertaling naar winst voor het milieu krijgt. Critici moeten nu eens de loftrompet blazen want er zijn weinig sectoren die dergelijke doelen met brandstofbesparingen kunnen halen. Natuurlijk, de sector blijft innoveren, maar blijf de sector ook positief stimuleren en geef eens ‘een compliment aan de mannen van de zee’,” zegt Nooitgedagt.
Achtergrond pulsvisserij
Bij de traditionele boomkorvisserij sleept het schip een boom met wekkerkettingen en daarachter het sleepnet over de bodem. De kettingen laten de bodemvissen opschrikken, waarna ze in het net belanden. In de pulsvisserij wordt de vis opgeschrikt door stroomstootjes (pulsen), die worden afgegeven via strengen van elektroden. De pulskorvisserij is met name gericht op de vangst van de platvis tong.
Permanente toelating
Het puls(kor)tuig is in 1992 uitgevonden door Piet Jan Verburg uit Colijnsplaat. Aangezien er een Europees verbod is op elektrisch vissen, is een ontheffing verkregen om deze specifieke toepassing wetenschappelijk te onderzoeken. De Nederlandse kottervloot beschikt op dit moment over 84 ontheffingen. De visserijsector verwacht dat de gunstige resultaten meewerken aan een permanente toelating van de pulstechniek binnen Europese wateren.
Voor meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt, T 0527-696151 of secretariaat@vissersbond.nl