“Ik ben hier om zelf te horen hoe het staat met het opruimen, de schade-afhandeling, de natuur en de vissers”, dat zei minister Schouten afgelopen zaterdag tijdens een bezoek aan Lauwersoog. De minister deed het Noordelijke vissersplaatsje aan om in een kleine setting in gesprek te gaan met garnalenvissers Robin Bouma (ZK47), Leo Visser (LO8), de Waddenvereniging en de Waddenunit over de ramp waarbij containerschip MSC Zoe begin dit jaar meer dan driehonderd containers verloor boven de Waddeneilanden.
Opgeviste afval
Door middel van een PowerPointpresentatie aan boord van de ZK47 liet schipper Robin Bouma de impact van de containerramp op de garnalenvisserij zien. “We hebben ons het eerste weekend na de ramp met veel vissers ingezet om het drijvende afval op te vissen, maar ook daarna zijn we nog veel afval in onze netten tegengekomen”, vertelt Bouma. In zijn presentatie liet hij opgevist afval afkomstig uit de MSC Zoe containers zien, zoals mini-BMW’s, my little ponies en kussens. Tevens liet Bouma een foto zien van een halve container die hij onlangs zelf in zijn netten had zitten.
Impact garnalenvisserij
“Het afval heeft een grote impact op de netten van vissers. Om die impact aan de minister te tonen heb ik een video laten zien van de werking van de klossenpees onder water – uiteraard heb ik erbij verteld dat de klossenpees geen bodemberoering geeft. Daarna heb ik de netten gehesen en op het dek uitleg gegeven over de klossenpees, het zeefnet en in welke onderdelen van het net het vuil blijft hangen waardoor het net mogelijk kan uitscheuren. Daarbij heb ik ook aangegeven dat we heel lang bezig zijn om de rotzooi uit onze netten te halen”, vertelt Bouma.
Schadeafwikkeling
De minister was oprecht geïnteresseerd in het verhaal van de garnalenvissers. “Het is een hele open en vriendelijke vrouw”, blikt Bouma terug op de ontmoeting. “Samen met de Waddenvereniging en de Waddenunit hebben we het ook gehad over de lakse houding van Rijkswaterstaat, zij waren in de eerste week na de ramp bijvoorbeeld niet bereikbaar. Maar ook over de schadeafwikkeling en hoe zo’n ramp in de toekomst voorkomen kan worden”, vertelt Bouma.
Jarenlange impact
Dat het afval niet zomaar verdwijnt uit de zee en de natuur, daar was iedereen het over eens. “Wij zullen het afval nog jaren tegenkomen in de garnalenvisserij verwacht ik. Een groot gedeelte ligt door verschuiving van getij en stormen onder het zand. Dit komt in de loop van de tijd altijd weer naar boven”, vertelt de ZK47-schipper. Bouma vist op garnalen boven de Waddeneilanden en in de Sylt. “Ik merk dat er op bepaalde plekken meer afval ligt. Boven Terschelling en Schiermonnikoog is het bijvoorbeeld altijd raak.”
Vuilvissen
“We hebben aangegeven dat er meerdere vissers staan te popelen om het vuil van de bodem te vissen. Daarvoor is niet alleen de wet- en regelgeving nu te beperkt, ook is er geen vergoeding voor beschikbaar”, aldus Robin.
Langdurige nasleep
Ook minister Schouten sprak haar vrees uit voor de langdurige nasleep van de containerramp. “We zijn er nog niet vanaf. Dit is niet iets dat binnen nu en een paar weken afgerond zal worden. Dit zal nog heel lang doorlopen. Daarom moeten we nu goede afspraken maken. Met de reder en ook met de regio. Dan zorgen we in de toekomst dat we niet tegen allerlei problemen aanlopen”, aldus minister Schouten afgelopen zaterdag.
Hart onder de riem
Aan het eind van het bezoek overhandigde garnalenvisser Bouma een opgevist rieten hart, afkomstig uit één van de MSC Zoe-containers, aan minister Schouten. “Ik zei met een knipoog: ik heb een groot hart en jij mag hem hebben. Daar kon ze wel om lachen. De onderliggende gedachte is dat wij als garnalenvissers erg blij zijn dat ze ons een hart onder de riem steekt. Ik geloof oprecht dat minister Schouten zich wil inzetten voor ons”, aldus Bouma.
Schadeformulieren
De Nederlandse Vissersbond wil bij monde van voorzitter Johan Nooitgedagt nogmaals aangeven dat vissers opgave moeten doen van hun schade wanneer ze rommel in hun netten krijgen, de netten hierdoor kapot raken of omdat ze visverlet hebben omdat ze lange tijd bezig zijn om de netten weer gereed te maken voor de vangst. “Ik begrijp heel goed dat vissers geen administrateurs zijn, maar dat is de reden waarom wij de stroom schadeformulieren willen kanaliseren en de vissers behulpzaam zijn bij het invullen. Van de vissers wordt gevraagd van alle relevante bewijzen (schade en positie) foto’s te maken. Er zijn meestal weinig woorden nodig om de toedracht te melden. Zonder ingevulde schadeformulieren zal de visserman geen tegemoetkoming kunnen claimen. Zo werkt het nu eenmaal bij verzekeringen”.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.