De Nederlandse Vissersbond heeft bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) gepleit voor een subsidieregeling voor bemanningsleden voor hun Basic Safety Fisheries (BSF) en andere certificaten. BSF is sinds het inwerking treden van het aangepast Besluit Zeevisvaartbemanning handelsvaart en zeilvaart vanaf 1 april 2019 verplicht voor alle beroepsvissers. Een goede zaak omdat het gaat over veiligheid van vissers.
Voor veel vissers die werkzaam zijn op kleine vissersvaartuigen vormt deze verplichting een extra last, omdat ze gebruik maken van verschillende opstappers gedurende het jaar, die allen over een BSF-certificaat moeten beschikken. Dat is kostbaar en drukt zwaar op de rentabiliteit van het bedrijf. Maar ook vissers op grotere schepen moeten over steeds meer certificaten beschikken, wat ook voor hen kostbaar is. Subsidie kan dan de nodige steun in de rug betekenen om toch aan de wettelijke voorschriften te kunnen voldoen.
Verplichte bemanningspapieren
Alle beroepsvissers moeten beschikken over een medische keuring en een certificaat Basic Safety Fisheries (BSF). Het BSF-certificaat is belangrijk voor de veiligheid. Veel vissers zijn al in het bezit van een BSF-certificaat. De kosten voor het behalen van het certificaat bedragen tussen € 1.000,- en € 1.500,-. Op zich is dat bedrag te overzien als het een vaste bemanning betreft. Echter wanneer er sprake is van voortdurende wisseling, zoals het geval is bij veel opstappers, dan wordt het kostbaar. Op kleine vissersvaartuigen is doorgaans een schipper met een of twee gezellen werkzaam. Het zijn juist die gezellen die moeilijk vast aan boord te krijgen zijn omdat de verdiensten laag zijn. Vaak wordt dan gewerkt met verschillende opstappers zonder opleiding of training. Volgens het nieuwe Besluit Zeevisvaartbemanning handelsvaart en zeilvaart moeten echter alle vissers, dus ook die opstappers, beschikken over een BSF-certificaat. Op grotere vissersvaartuigen zijn naast BSF nog veel meer verplichte diploma’s en certificaten nodig. Over het algemeen kan worden gesteld dat het steeds moeilijker wordt om gekwalificeerde bemanningen te krijgen en te behouden aan boord. Lage verdiensten en stijgende kosten ook voor bemanningspapieren zijn daar de oorzaak van.
Subsidie steun in de rug
Het Europese subsidiefonds (EFMZV) is bij lange na niet benut. De Nederlandse Vissersbond pleit ervoor dat uit dit fonds een subsidieregeling wordt gemaakt, die vissers gaat helpen om de benodigde bemanningscertificaten te behalen. Op korte termijn moet er een subsidieregeling komen die vissers op kleine vissersvaartuigen (<15 meter) in staat stelt om tegen beperkte kosten toch een BSF-certificaat te kunnen behalen. Op de langere termijn pleit de Nederlandse Vissersbond voor een opleidingsvoucher voor alle vissers op alle schepen, die door de vissers ingezet kunnen worden om een opleiding of training te volgen en daarmee het benodigde certificaat in bezit te krijgen. “Wij vinden dat veiligheid van bemanning en schip voorop moeten staan bij ieder visserijbedrijf. In goede en slechte economische tijden. Opleiding en training vormen een belangrijke basis. Echter, het is momenteel voor veel vissers moeilijk om het hoofd boven water te houden. Dat is een risico omdat er dan juist bezuinigd gaat worden op veiligheid. Het is daarom goed dat de vissers gebruik kunnen maken van een goedgevulde subsidiepot. Vandaar ons pleidooi om die in te zetten voor veiligheid”; aldus Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond.
Voor meer informatie
Kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt, Derk Jan Berends of Johan Baaij, T 0527 69 81 51 of secretariaat@vissersbond.nl.
<< Terug naar het weekjournaal