Afgelopen maanden hebben zich verschillende leden gemeld met vragen over herverzegeling van hun motor. Bij het aanvragen van een herverzegeling is gebleken dat de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) en het Ministerie van Economische Zaken (EZ) afgelopen najaar de procedure rondom het verzegelen hebben aangepast. Voor het afstellen van het motorvermogen geldt alleen het toerental dat tijdens het vissen wordt bereikt. Het vermogen tijdens het stomen, doorgaans hoger dan dat tijdens het vissen, wordt buiten beschouwing gelaten. Schepen die zijn afgesteld op het vermogen tijdens het vissen en die voor herverzegeling in aanmerking willen komen worden daardoor gedwongen om hun motor te laten hermeten. Nederlandse Vissersbond heeft de overheid om opheldering gevraagd aangezien hierover niet eerder is gecommuniceerd richting de vloot.
Reden nieuwe procedure
Uit gesprekken met betrokken keuringsbureaus en de overheid is gebleken dat er grote verschillen kunnen zijn tussen het motorvermogen (toerental) dat wordt bereikt tijdens het stomen en vissen. Tijdens het vissen is er sprake van meer weerstand dan tijdens het stomen waardoor het aantal toeren van de motor tijdens het stomen hoger ligt. Afstellen op dat hogere aantal toeren betekent dat een schip meer vermogen heeft en dus ook tijdens het vissen met meer vermogen kan draaien. Meer vermogen kan weer in meer vangst resulteren. Vandaar dat de overheid alle schepen terug wil laten stellen op het vermogen (toerental) dat tijdens het vissen wordt bereikt. Vooralsnog te beginnen met de schepen die zich melden voor het vervangen van zegels (herverzegeling).
Communicatie over nieuwe procedure
Uit informatievoorziening van de overheid is niet gebleken dat de visserijsector is geïnformeerd over deze nieuwe procedure. In het verleden was dit het werkterrein van de Werkgroep Motorvermogen maar die is enige tijd geleden opgehouden met bestaan. Sindsdien bepalen het Ministerie van I&M (ILT) en het Ministerie van EZ samen op welke wijze de controle op het motorvermogen plaatsvindt. Nederlandse Vissersbond heeft de overheid gevraagd om duidelijke informatievoorziening over de gewijzigde procedure bijvoorbeeld door het vermelden in het Informatiebulletin Visserij dan wel door een brief aan alle scheepseigenaren. Tot op heden heeft dit nog niet plaatsgevonden.
Level Playing Field
In het verleden is tussen de overheid en de visserijsector in Nederland afgesproken dat de vloot zich aan het wettelijke motorvermogen zou gaan houden onder voorwaarde dat dit ook in het buitenland het geval is. Er bestonden namelijk grote verschillen in controle en handhaving van het motorvermogen binnen de Europese Unie. Voormalig minister Veerman heeft toegezegd zich Europees breed voor gelijke behandeling van vissers, het zogenaamde Level Playing Field, in te zullen zetten. Ook zijn opvolgers hebben dat toegezegd. Het eindrapport van de Werkgroep Motorvermogen geeft aanbevelingen om te komen tot een goede controle en handhaving van het motorvermogen en ook wordt het belang van Level Playing Field onderstreept. Hoewel de aandacht van het beheer van het motorvermogen door hoge brandstofprijzen wat naar de achtergrond is verdaagd kan dat zomaar weer actueel worden. Op het gebied van Level Playing Field is weinig zichtbaar resultaat behaald zo is het gevoel in de sector.