Een groep trainees onderzoekers hebben in opdracht van Shell onderzoek gedaan naar het debat over het opwekken van waterstof op zee. In hun rapport presenteren ze hun bevindingen. Het rapport kan helpen de discussie te voeren en opvattingen over de mogelijke risico’s en kansen van waterstof op zee in kaart te brengen. Ook met de Nederlandse Vissersbond is het gesprek gevoerd.
Waarom offshore elektrolyse
De hoge elektriciteitstoevoer die na 2030 wordt verwacht van offshore windparken, kan de Nederlandse infrastructuur niet verwerken. Offshore waterstof kan als oplossing dienen door opgewekte energie van windparken om te zetten naar waterstof, zodat de energie op andere momenten kan worden ingezet als het elektriciteitsnet vol is.
Verschillende belanghebbenden
In het onderzoek is getracht een afspiegeling te bieden van de belangen, overwegingen en (mogelijk al bestaande) standpunten van de verschillende partijen. De belanghebbenden die betrokken zijn in het onderzoek zijn gebruikers van de Noordzee, waaronder de Nederlandse Vissersbond en het Visserij Innovatie Netwerk, kustgemeenten, NGO’s (Stichting de Noordzee en De Vogelbescherming) en opiniemakers (o.a. NOS en NPO).
Grootste risico
Het grootste risico, met betrekking tot waterstof productie op zee, waar stakeholders zich druk over maken is het ruimtegebrek op de Noordzee. Verder was het in de gesprekken lastig om de opinies over elektrolysers en windparken uit elkaar te houden. In een aantal gesprekken liepen daarom de opvattingen over de risico’s van windparken en elektrolysers in elkaar over.
Uit de gesprekken bleek ook een verschil in standpunten tussen kennisinstellingen (o.a. TU Delft, HYGRO en SHELL) op het gebied van infrastructuur, financiële haalbaarheid, technische haalbaarheid en ecologische impact van waterstof op zee. Dit kan onzekerheid veroorzaken in het publieke debat.
Gebrek aan kennis
Het gebrek aan kennis over de effecten van offshore waterstofproductie op ecologie, veiligheid en technologie wordt door veel stakeholder groepen gezien als risico. Momenteel ontstaat er veel frustratie bij de partijen dat er wordt doorgegaan zonder deze kennis. Pilots moeten gaan bijdragen om deze kennis te vergaren. De gebruikers, gemeenten en kennisinstellingen vroegen om duidelijke richtlijnen, oftewel een voorschriften beleid van de centrale overheid op het gebied van waterstofproductie.
Het hele rapport is hier te lezen.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan K. Nooitgedagt.