De Onderzoeksraad voor de Veiligheid maakte onlangs nog bekend welke serieuze letsels genoteerd zijn in de visserij. In een half jaar zijn vier ernstige ongevallen geregistreerd in de visserij. Van verloren vinger tot gecompliceerde open botbreuk. Denkt u “Maar niet bij ons aan boord!” lees dan vooral verder.
Na een vergelijkbare bijeenkomst in Stellendam met enkele vissers, waren Urker vissers op 13 februari aan de beurt om te reageren op de veiligheidsinstructies die de werkgroep Risico-Inventarisatie en -Evaluatie heeft opgesteld. De werkgroep Risico-Inventarisatie en –Evaluatie bestaat uit twaalf deskundigen uit de arbo- en visserijsector. Namens de Nederlandse Vissersbond houden Derk Jan Berends (voorzitter van de werkgroep) en Johan Baaij zich bezig met dit dossier. Tijdens de bijeenkomst op Urk waren Derk Jan Berends, Davis Ras (VisNed) en Bopp van Dessel (ProSea) aanwezig om het gesprek aan te gaan over de opgestelde veiligheidsinstructies. Aangezien veel vissers deze week voor de kant liggen in verband met de Biddag voor de Visserij op 14 februari, was er een goede opkomst.
Ongevallen voorkomen
In het kantoor van PO Urk kregen de vissers uitleg over het belang van de Risico-inventarisatie en -evaluatie voor de kotterbranche. Daarbij draait het om wettelijke aansprakelijkheid, maar de discussie ging ook over het veiligheidsdenken aan boord. Met een RI&E kan een scheepseigenaar aantonen alles in het werk te hebben gesteld om te komen tot een zo veilig mogelijke werkomgeving en uitvoering van werkzaamheden. Maar iedere scheepseigenaar zou het vanzelfsprekend moeten vinden dit traject te doorlopen, daar hiermee ongevallen voorkomen kunnen worden.
Veiligheidsinstructies
Daarna kwamen de conceptteksten voor de veiligheidsinstructie aan de orde. Het uitgangspunt is dat de instructies zijn opgesteld om het zo makkelijk mogelijk te maken voor visserijbedrijven (scheepseigenaren / rederijen). In de loop van dit jaar komt er een online tool waarmee men zelf een RI&E op kan stellen voor het eigen schip of eigen schepen. Per onderdeel zijn er dan standaard veiligheidsinstructies die daarbij horen. Inhoudelijk moet wat geschreven is in deze instructies wel overeenstemmen met de praktijk aan boord. De aanwezige vissers kwamen al met veel nuttige feedback en nemen de komende dagen nog de tijd om verder inhoudelijk commentaar te geven.
Persoonlijke ondersteuning
Het laatste onderdeel van de bijeenkomst ging over de voorkeuren van de vissers voor wat betreft de vormgeving en manier waarop over de RI&E gecommuniceerd gaat worden. De vissers gaven hierbij aan dat ze verwachten vooral behoefte te hebben aan persoonlijke ondersteuning bij het doorlopen van de RI&E en het uitvoeren van het plan van aanpak dat daaruit rolt. Ook gaven ze aan dat met korte filmpjes op een toegankelijke manier veel verduidelijkt kan worden.
Meer informatie?
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Derk Jan Berends, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl