Dat blijkt niet alleen uit de geluiden onder de vloot, maar ook uit de presentatie ‘Visserij in Cijfers’ van Wageningen Economic Research afgelopen vrijdag in Scheveningen. De onderzoekers lieten weten dat het nettoresultaat van de kottervloot in 2018 met 13% daalde naar 54 miljoen euro. Met het verbod op de pulsvisserij, de naderende brexit en de toename van windmolenparken op zee, vrezen de aanwezigen dat de dalende lijn in de omzet aankomend jaar blijft voorzetten.
Hoge olieprijs
Waar vorig jaar al een slag om de arm werd gehouden voor de invoering van de aanlandplicht, de Europese ophef over pulsvisserij, de sluiting van de Britse wateren en de komst van windmolenparken, was dat afgelopen jaar nog niet terug te zien in de resultaten. De daling van 13% in de nettoresultaat van de kottervloot werd voornamelijk beïnvloed door de hoge olieprijs.
Garnalenvisserij
De totale aanvoer van de kottersector steeg in 2018. Dit is voornamelijk te danken aan de garnalenvisserij die in 2018 twee keer zoveel garnalen ving als in 2017. Door de halvering van de aanvoerprijs waren de opbrengsten uit de garnalensector in 2018 bijna gelijk aan die van 2017.
Schol en tong
De vangsten van schol en tong waren in 2018 lager dan het jaar daarvoor. De aanvoer van schol daalde met 20% en die van tong met 8%. “Dat is een historisch laag percentage”, zei onderzoeker Arie Mol tijdens de presentatie. De gemiddelde aanvoerprijs van schol steeg van € 1,80 naar € 2,43 per kilo en de aanvoerprijs van tong steeg van € 10,47 naar € 11,15 per kilo. Doordat de prijzen voor schol en tong stegen het afgelopen jaar, bleef de omzet ongeveer gelijk met het jaar daarvoor.
Investering
Veel ondernemers investeerden afgelopen jaar in groot onderhoud en verbetering van de schepen. De onderzoekers van Wageningen Economic Research schatte de investeringen totaal op 43 miljoen euro. “Een forse toename in vergelijking met voorgaande jaren”, aldus de onderzoekers.
Brandstofkosten
De totale brandstofkosten voor de Nederlandse kottervloot bedroegen in 2018 circa 15 miljoen euro. Dat is 18% van de totale opbrengst van de kottervisserij, waar het percentage in 2011 nog op 34% zat. “Wij vrezen dat de brandstofkosten door het verbod op de pulsvergunningen in 2019 weer enorm zullen toenemen. Dat is niet uit te leggen in een wereld die continu op zoek is naar klimaatverbetering en minder CO2-uitstoot”, vindt Vissersbondvoorzitter Johan Nooitgedagt. “We blijven tot het einde vechten voor het behoud van de pulsvisserij.”
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Johan Nooitgedagt via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.