Op het moment van spreken ligt de WR-109 in thuishaven Oudeschild, tevens ook de woonplaats van eigenaar en schipper Jan Simon de Haan. Aan zijn keukentafel gaan we in gesprek met Jan Simon over zijn vissersbestaan.
Boukje Elisabeth
De WR-109 ‘Boukje Elisabeth’ is vernoemd naar de moeder van Jan Simon de Haan. In 2017 is de kotter in Harlingen verlengd van 20 naar 22,69 meter. De garnalenkotter heeft een motorvermogen van 299 pk.
Noordzee, Waddenzee en Skagerrak
Met de WR-109 vist Jan Simon voornamelijk op garnalen in de Noordzee en de Waddenzee. In juli 2019 is de kotter omgebouwd en vertrokken naar het Deense Skagerrak. Hier heeft Jan Simon samen met zijn 2 bemanningsleden tien weken gevist op schol en kabeljauw. “Normaliter vissen wij op garnalen, maar in 2019 moesten wij negen weken stil liggen. Wij hebben er toen voor gekozen om de kotter om te bouwen van garnalenkotter naar platviskotter”, zegt Jan Simon.
Vissersfamilie
“Mijn vader, zijn broer en mijn opa waren ook visserman, net als ik nu. Sinds dat ik een jaar of vijf was, wilde ik al visserman worden en dat is nooit veranderd. Op mijn achttiende behaalde ik mijn SW5-diploma en ben ik begonnen met vissen bij mijn vader, Pieter Cornelis de Haan. Van mijn vader heb ik geleerd om goed op mijn bedrijf te passen en goed op de onkosten te letten. Maar hij vertelde mij ook om ondanks de weken op zee, ook je leven te leven”, vertelt de Haan. Zijn vader heeft de WR-109 in het jaar 2000 laten bouwen en Jan Simon heeft deze na zijn overlijden overgenomen.
Vijf dochters
Jan Simon is getrouwd met Elles Betsema. Elles is een vrouw van Texel en ook afkomstig uit een vissersfamilie. Samen hebben zij vijf dochters van 27, 26, 19 en een tweeling van 18 jaar oud. Zijn oudste twee dochters hebben beide ook een dochter. “Ik vind het een prettig idee dat als ik op zee ben – met het internet van tegenwoordig, ik beter op de hoogte blijf van alles. Over mijn eigen dochters, maar zeker ook mijn kleindochters”, zegt Jan Simon.
Opvolging
Wanneer we over opvolging beginnen, slaakt Jan Simon een zucht. “Ik heb alleen maar dochters, dus ik heb geen idee. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Misschien krijg ik nog wel eens een schoonzoon die ook vist of het leuk vindt. Jonge vissers zijn er denk ik altijd.” Waar moet een visserman aan voldoen? Vragen we aan Jan Simon: “Een echte visserman moet gesneden zijn uit taai hout. De visserij is verre van een 9 tot 5 baan en dat moet je maar net aankunnen en geweldig vinden.”
Vrijheid
“Het mooie aan visserman zijn is dat het een vrij beroep is, ondanks dat dit qua regels en wetten lang niet zo is. Buiten de haven is de illusie van het vrij zijn het mooiste wat er is”, vertelt de garnalenvisser.
“Een nadeel van visserij is de regelgeving die gemaakt wordt door mensen die nog nooit mee zijn geweest op zee. Dit slaat een deuk in de vrijheid van de visserman en zo wordt het ons steeds moeilijker gemaakt om te vissen. Alle windmolenparken, gesloten gebieden en natuurorganisaties maken het ons knap lastig om ons werk normaal uit te kunnen voeren. Straks moeten wij met de hele vloot vissen op een postzegel, terwijl de rest van de zee volstaat met windmolens.”
Toekomst van de visserij
Op dit moment is Jan Simon absoluut niet zeker over de toekomst van de Nederlandse visserij. Volgens hem spelen er te veel verschillende agenda’s en mensen met een hoop geld die van alles willen op de zee. “Geen visserman kan voorspellen hoe dit uitpakt”, aldus Jan Simon.
Nederlandse Vissersbond
“De Nederlandse Vissersbond heeft voor mij een ondersteunend en begeleidende rol binnen mijn bedrijf. Zij houden alles goed in de gaten op beleidsmatig gebied en we krijgen op tijd te horen hoe en wat. De Nederlandse Vissersbond onderhoudt zijn leden goed, waardoor deze door kunnen gaan met hun werk; het vissen op zee”, aldus Jan Simon.