Rijkswaterstaat is deze week gestart met het vervolg van de proef (pilot) ‘Hot Spot Net Catching’ om gericht op klein afval te vissen, afkomstig van de MSC Zoe. Het vissersvaartuig LO-28 is afgelopen maandag in opdracht van Rijkswaterstaat vertrokken naar zee en zal de komende weken ten noorden van de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog zoveel mogelijk het resterende afval van de zeebodem wegvissen.
Nadat het containerschip MSC Zoe tijdens de stormachtige nacht van 1 op 2 januari dit jaar een groot aantal containers verloor in de Noordzee boven de Waddeneilanden, is er de afgelopen maanden hard gewerkt om alle containers, containerdelen en lading uit overboord geslagen containers te bergen. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de waterkwaliteit en beheerder van de zeebodem en heeft vanuit haar rol de Mediterranean Shipping Company (MSC), eigenaar van het containerschip MSC Zoe, aansprakelijk gesteld voor de schade als gevolg van de containerramp. Reder MSC is verantwoordelijk voor het bergen van de verloren containers en de inhoud daarvan.
Rijkswaterstaat stelt alles in het werk om zoveel mogelijk achtergebleven afval, als gevolg van de containerramp, van de zeebodem te halen. Gedurende de eerste maanden na de ramp zijn in opdracht van MSC verschillende survey- en bergingsschepen ingezet welke onder toezicht van Rijkswaterstaat grote containerdelen en lading hebben gelokaliseerd en geborgen. Tijdens deze bergingsoperatie is een aanzienlijke hoeveelheid containerdelen met unieke containernummers geïdentificeerd en van de zeebodem gehaald.
Pilot ‘Hot Spot Net Catching’
Tijdens de initiële bergingswerkzaamheden is het grove afval reeds geborgen, echter er is nog een aanzienlijke hoeveelheid kleiner afval achtergebleven op de zeebodem. Rijkswaterstaat is afgelopen juli gestart met de pilot ‘Hot Spot Net Catching’ (HSNC), een van de maatregelen die is genomen in overleg met reder MSC, om met bergingsnetten gericht op klein bodemvuil te vissen. Gedurende deze pilot moest blijken of vissersvaartuigen succesvol ingezet kunnen worden voor bergingswerkzaamheden op zee.
Bij aanvang van de pilot is het bergingsschip ‘Friendship’ ingezet, welke later werd bijgestaan door het vissersvaartuig LO-28. In opdracht van Rijkswaterstaat werd het afval weggevist in drie aangewezen gebieden, de zogenoemde hot spots, waar de meeste containers overboord geslagen zijn. Tijdens de uitvoering van de bergingswerkzaamheden is ook een guard-schip ingezet om de veiligheid van beide vaartuigen alsmede het overige scheepsverkeer te bewaken.
Gedurende de pilot bleek dat in 2 van de 3 aangewezen gebieden, boven de Waddeneilanden Ameland en Schiermonnikoog, een aanzienlijke hoeveelheid afval opgevist werd. In totaal hebben de Friendship en de LO-28 met succes ruim 5.000 kg afval weggevist en aan land gebracht. Op basis van de resultaten van de pilot is besloten de komende weken in deze twee hot spots verder te gaan met het gericht wegvissen van kleiner afval.
Vervolg HSNC
Gedurende de maanden augustus en september zal het vissersvaartuig LO-28 wederom in opdracht van Rijkswaterstaat de twee aangewezen gebieden bevissen met aangepaste netten. Het doel is om in geselecteerde gebieden binnen de 2 hot spots het achtergebleven kleine afval zoveel mogelijk weg te vissen. De te bevissen gebieden liggen binnen hot spots 2 en 3, waar op basis van de pilot aantoonbare resultaten zijn behaald en waar zich naar verwachting de grootste concentratie verloren lading van de MSC Zoe bevindt.
Naar verwachting zal het vervolg van de pilot HSNC in totaal 4 weken in beslag nemen, waarbinnen er achttien dagen effectief gevist zal worden. Deze periode is exclusief “verloren” visdagen (verlet) door bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden of eventueel benodigde reparatiewerkzaamheden, waardoor er niet kan worden gevist.
Het vissersvaartuig LO-28 zal enkel overdag actief vuilvissen binnen de aangewezen hot spot gebieden en wordt ook nu weer ondersteund door een guard-schip. Het opgeviste afval wordt aan boord opgeslagen en vervolgens aan wal gebracht, waar Rijkswaterstaat de afvoer en verwerking van het afval aan de wal organiseert.
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends of Egbert van der Tuin via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.
<< Terug naar het weekjournaal