Deze week is in Amsterdam een wereldwijde beurs en symposium voor nieuwe typen scheepsvoortstuwing geweest. Daarbij werden lezingen gehouden over de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied. Het volgen van deze innovaties is belangrijk voor de visserij in de Natura 2000 gebieden en mogelijk later voor de gehele Noordzee. Dat heeft alles te maken met discussies omtrent uitstoot als gevolg van het fossiele brandstoffen gebruik. Zo zijn er al diverse schepen op de wereld die ‘schoon’ varen of ‘zo schoon mogelijk’ proberen te varen. Daarbij komt elke sector vroeg of laat aan de beurt. De eerste ontwikkelingen hiervan zagen we al in het wegverkeer.
E-opslag en E-fuels
Technisch probleem is thans nog de langere opslag van de energie aan boord. Niet alle vissers hebben voldoende aan een actieradius van maar een paar dagen vissen. Daarvoor zijn juist de ontwikkelingen van het hybride varen belangrijk en deze innovaties gaan verrassend snel. Power-racks van nieuwe soorten accu’s beloven veel, maar zijn nu (nog) behoorlijk prijzig. Ook is de veiligheid voor het gebruik aan boord een belangrijke kwestie die ook de nodige goedkeuringen moet hebben. Al deze veranderingen en ontwikkelingen in de scheepsvoortstuwing vraagt veel van de ‘nieuwe scheepswerktuigkundige (machinist)’ van de toekomst. Dat moet ook een signaal zijn voor het scheepvaartonderwijs en daarmee de visserijscholen. Het klinkt een beetje dubbel, maar stroom (ook puls) gaat steeds belangrijker worden in de visserij om meer energie-efficiënt te gaan varen/vissen. Daar hoort waterstof en een brandstofcel wel degelijk ook bij.
Andere ontwikkelingen zijn de introductie van zogenaamde e-fuels (fracties van bijvoorbeeld methanol), maar deze staan nu nog in de kinderschoenen met betrekking tot de productie (levering) en de kostprijs.
Stekkeren op zee
Het is vanaf het begin bij de onderhandelingen over het Noordzee Akkoord in het Noordzee Overleg de vurige wens (uitgesproken door ondergetekende) geweest om voor deze innovaties in de visserij ruim budget te krijgen. Daar is helaas niets van terecht gekomen. Sterker nog; de budgetten zijn nu zelfs gekort. Consequentie daarvan is dat we nu meer en meer leunen op de innovaties die in andere scheepvaartsectoren plaatsvinden en deze dus zullen moeten kopiëren. Dat zet de visserij feitelijk op achterstand daar waar het juist zo mooi zou zijn wanneer we als Nederlandse visserijsector wereldwijd de eersten zouden kunnen zijn die MSC gecertificeerde vis vangen met niet fossiele energiebronnen. Voorlopig is het nog een Noordzee vol met moderne innovatieve windmolens om elektriciteit op te wekken waar de vissers geen gebruik van kunnen maken en alleen maar last van hebben. Ook daar is namelijk een maritieme ontwikkeling voor de langere termijn mogelijk: ‘stekkeren’ op zee.
De visserij ‘Een kontje geven’
Daarmee heb ik niet gezegd dat het fossiele tijdperk nu al voorbij is. We staan nu voor grote veranderingen waarvoor verschrikkelijk veel geld nodig is. Geld wat de sector niet meer heeft. Oud-Minister Cees Veerman van LNV zei dan: ‘Ik zal de sector ‘een kontje’ geven om dit haalbaar te maken’ (of woorden van gelijke strekking). Dat is wat we nu snel nodig hebben en niet een beetje ook. Deze beurs heeft mij nogmaals duidelijk gemaakt dat er mogelijkheden zijn en dus is het voor het huidige Kabinet (regering/overheid) slechts een kwestie van ‘willen’.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan Nooitgedagt.