Een Engelse visserman die begin september op zeven zeemijlen voor de kust van Devon (Zuidwest Engeland) te water was geraakt, is gered doordat hij een werkreddingvest met Personal Locater Beacon (PLB) droeg. Het signaal van de PLB activeerde onmiddellijk het alarm bij de Engelse kustwacht gevolgd door het Mayday-bericht van de schipper van de kotter. Binnen een half uur kon de visserman door de kustwacht (Coastguard) en de lokale reddingsdiensten uit zijn benarde positie worden bevrijd (bron: Fishing news). Het dragen van een reddingvest met PLB redt levens. Het bericht staat niet op zichzelf want jaarlijks verschijnen er verschillende artikelen in der media met dezelfde boodschap.
Dagelijks gebruik
Veel kottervissers beschikken wel over een reddingvest met personal locator beacon (PLB). Sinds 2016 zijn er meer dan 600 van het type Fisherman Saver 300 N pro van Besto op de kottervloot verspreid. Op een totaal van ca. 1.100 bemanningen is dat een redelijk aandeel. Uiteraard zijn er ook andere type vesten in omloop. Het dagelijks dragen ervan blijkt minder aantrekkelijk voor veel kottervissers ondanks het feit dat er veel aandacht is besteedt aan het draagcomfort. “Te zwaar. Belemmert het werk. Kostbaar” zijn veelgehoorde argumenten. Het gevolg is dat de vesten alleen worden gedragen bij slecht weer terwijl uit onderzoek blijkt dat juist bij mooi weer de meeste mensen te water raken. Juist daarom is het dringend advies om de vesten dagelijks te gebruiken bij het werk aan dek. Sterker nog, uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), volgt het ook.
Optimaliseren vesten
Op het moment dat er klachten zijn van vissers over het gebruikte vest dan is het zaak om daar wat mee te doen. In de afgelopen jaren zijn er al verschillende wijzigingen aan de Fisherman Saver doorgevoerd op aandringen van vissers. Het is een doorlopend proces van optimaliseren. “Het blijft wel een uitdading om zowel de veiligheid, het draagcomfort als de prijs in de juiste balans te houden. Een SOLAS-goedgekeurd vest waarin vanwege de veiligheid alles dubbel is uitgevoerd, is zwaarder en duurder dan een enkelvoudig exemplaar. Veiligheid boven alles maar het moet wel draagbaar zijn. We zullen moeten blijven verbeteren en daar is input vanuit de visserijpraktijk voor nodig. Visserman, laat van je horen als je denkt dat verbetering mogelijk is” aldus Johan Baaij en Derk Jan Berends van de Nederlandse Vissersbond en beiden bestuurslid van de Sectorraad Visserij.
Herhaling is de kracht
Het gebruik van veiligheidsmiddelen kent vaak een lange aanloop. Helaas vaak het gevolg van vele noodlottige ongevallen. Het heeft bijvoorbeeld tot 1975 geduurd dat het dragen van een veiligheidsgordel op de voorste zitplaatsen, indien aanwezig, verplicht werd gesteld. Dat autogordels levens konden redden is al sinds 1971 bekend. Het onderzoekbureau voor verkeersveiligheid SWOV concludeerde in dat jaar dat ´het dragen van autogordels de kans op een dodelijk ongeval met 30 tot 40 procent verminderde. Het dragen van een helm in de beroepswielersport werd pas in 1993 verplicht gesteld door de internationale wielerunie UCI nadat Kazak Andrei Kivilev verongelukte. Inmiddels is het gebruik van een helm op veel pistes in de Alpen een voorwaarde om naar beneden te kunnen skien. In de hektrawlervisserij is het gebruik van een reddingvest én helm op het achterdek inmiddels een verplichting en behoort het tot het standaard werkproces. In de kottervisserij zal dit ook gaan gebeuren en daarom is het belangrijk om de boodschap iedere keer te herhalen: “Draag altijd een reddingvest met PLB aan dek”.
Voor meer informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Baaij of Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.