Binnen het project Tuiginnovatie –Tongvisserij zijn mogelijke alternatieven getest voor de boomkorvisserij met wekkerkettingen. Het rubberstrengen-twistertuig is, naast het waterspraytuig, een van de innovatieve tuigen die op zee is getest. Deze innovatieve wekmethode heeft als doel het verminderen van brandstofverbruik en het verminderen van ecologische impact. In dit artikel worden de resultaten van testweken met dit tuig weergegeven.
Rubberstrengen-twistertuig
Het rubberstrengen-twistertuig, een product van het ‘Tuiginnovatie Tongvisserij’ project, werd geconstrueerd als reactie op het verbod op de pulsvisserij en als een alternatief voor de boomkorvisserij met wekkerkettingen. Deze innovatieve wekmethode heeft als hoofddoelstelling zowel het verminderen van brandstofverbruik als het minimaliseren van de ecologische impact.
Dit tuig bestaat uit twee hoofdcomponenten: de rubberstrengen en de twisters, die worden ingezet om vis van de zeebodem op te jagen. De rubberstrengen bestaan uit lange reeksen rubberen schijven, die voor de netopening worden opgehangen in de sleeprichting van het net. De twisters zijn halve metalen koepels die wervelende waterstromen genereren om de vis van de bodem te verstoren. Het bijzondere is dat zowel de rubberstrengen als de twisters een aparte ontwikkelingsgeschiedenis hebben gehad voordat ze in mei 2021 voor het eerst gecombineerd werden tot dit nieuwe tuig.
Testreizen
Sindsdien is het gecombineerde tuig op verschillende schepen getest. In het kader van het project ‘Tuiginnovatie Tongvisserij’ werd aanvankelijk een versie van dit tuig in samenwerking met rederij Jaczon in 2022 op de SCH-63 getest. Vervolgens is in 2023 besloten om samen met de TX-36 het tuig uit te proberen met een bakboord-stuurboord vergelijking door het rubberstrengen-twistertuig te vergelijken met een wekkertuig aan boord van dezelfde kotter. Het Rubberstrengen-twistertuig werd hierbij gecombineerd met een waterspraywing, een verbeterd ontwerp van de sumwing die in staat is een zwaarder tuig met een andere trekbelasting boven de bodem te begeleiden. Na het succes van deze testweken is ook nog een vergelijkingsreis uitgevoerd.
Resultaten
De resultaten en conclusies worden weergegeven in de infographic hieronder. De marktwaardige scholvangsten waren gelijk in beide tuigen. Voor tong was dit niet het geval, waarbij het wekkertuig aanzienlijk meer ving dan het rubberstrengen-twistertuig. Uit de discardgegevens die werden verzameld tijdens de vergelijkingsreis kwam naar voren dat de hoeveelheid discards (in gewicht) niet significant verschillend was tussen het rubberstrengen-twistertuig en het wekkertuig. Wel de vangst van zwemkrabben was significant minder en er werden minder zeesterren gevangen.
Het gebruik van rubberstrengen-twistertuig resulteerde in een verminderde trekkracht van 15% in vergelijking met het wekkerwingtuig. Een lagere trekkracht resulteert in een lager brandstofgebruik. Echter was deze verminderde trekkracht niet voldoende om het (economisch) verlies van de tongvangst in de geteste opstelling te compenseren. Verdere optimalisatie is dus nog nodig om de efficiëntie van het tuig te verhogen.
Financiering
Het project “Tuiginnovatie Tongvisserij” is inmiddels afgerond en richtte zich op het ontwikkelen van duurzamere en efficiëntere visserijmethoden voor de tongvisserij. Het omvat innovatieve tuigen en technieken met als doel de ecologische impact en het brandstofverbruik van deze visserij te verminderen. Het project is uitgevoerd met steun uit het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij.
Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond/PO Delta Zuid via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Ben Scholten.