De Nederlandse Vissersbond wil u graag wijzen op het belang van het hebben van een juiste en volledige Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) aan boord. De RI&E is namelijk ook een essentieel onderdeel van de C-188 regels, die vanaf 1 januari 2025 door Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden gecontroleerd. Vanaf die datum kan elk vissersschip worden geïnspecteerd op naleving van het C-188-verdrag. Als de RI&E of andere verplichtingen niet op orde blijken te zijn, kunnen daar directe gevolgen aan verbonden zijn.
RI&E: Wat is het en waarom is het verplicht?
Het belangrijkste doel van de RI&E is het verbeteren van de veiligheid en het veiligheidsbewustzijn in de visserij. Daarnaast is de RI&E wettelijk verplicht voor elk bedrijf met werknemers. Voor vissers die in een maatschap werken, geldt deze verplichting ook: de Arbowet beschouwt hen als werknemers en de maatschap als werkgever, wat betekent dat de verantwoordelijkheid voor de RI&E bij de maatschap ligt.
De sectorraad Visserij heeft speciaal voor de kottervisserij een digitale branche-RI&E ontwikkeld, die erkend is voor toetsingsvrijstelling. Dit betekent dat de branche-RI&E niet apart getoetst hoeft te worden, wat aanzienlijk in kosten scheelt.
Branche-RI&E: Opbouw en vereisten
De digitale branche-RI&E voor de kottervisserij bestaat uit twee onderdelen: een vragenlijst en een plan van aanpak. De vragenlijst bevat tien hoofdstukken met drie tot dertien vragen per hoofdstuk, die met “ja” of “nee” kunnen worden beantwoord. Elk “ja”-antwoord moet schriftelijk worden onderbouwd, en bij een “nee”-antwoord moet een plan van aanpak worden toegevoegd. Tijdens een ILT-inspectie dient de volledige vragenlijst, het plan van aanpak en een map met de bijbehorende documentatie aan boord aanwezig te zijn. De Nederlandse Vissersbond heeft een speciale RI&E-map samengesteld met alle benodigde documenten.
Motie aangenomen voor vereenvoudiging van de RI&E
Op dinsdag 12 november is een motie van Flash, medeondertekend door Kisteman en Vermeer, aangenomen om de RI&E-procedure te vereenvoudigen. Door deze motie wordt de toetsing teruggebracht van drie externe beoordelaars naar één, wat de administratieve lasten en kosten verlaagt. Daarnaast worden vervolgstappen verkend om de RI&E-procedure verder te versoepelen.
Hulp nodig bij het opstellen van uw RI&E?
Hoewel het opstellen van een RI&E eenvoudig kan lijken, is het belangrijk dat elk antwoord goed schriftelijk wordt onderbouwd. Veel kottervisserijbedrijven kiezen ervoor om hierbij ondersteuning te vragen aan de Nederlandse Vissersbond. Deze hulp bieden wij zowel op kantoor als aan boord aan. “Wij begrijpen goed dat het invullen van een RI&E geen dagelijkse kost is voor de meeste schippers en eigenaren. Daarom staan wij klaar om hen daarbij te helpen,” aldus Ben Scholten van de Nederlandse Vissersbond. “Wij zorgen ervoor dat u met een complete, printklare RI&E en een speciale map met alle benodigde documentatie naar huis gaat. Vaak kunnen we dit binnen anderhalf uur afronden.”
Voor meer informatie
Heeft u nog geen RI&E en wilt u hulp bij het opstellen ervan of heeft u andere vragen? Neem dan contact opnemen met het Team Nederlandse Vissersbond via T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Ben Scholten of Andrea Ras.