De SCH18 van rederij Jaczon is de eerste Nederlandse kotter die door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gekeurd is voor het nieuwe Work in fishing convention (C188)-verdrag. “Nagenoeg alles was in één keer goed. Naast extra administratieve lasten, vergt het weinig aanpassing in de bedrijfsvoering”, vertelt Eric van Linden van Jaczon. “Deze week hebben we officieel het C188-certificaat voor de SCH18 ontvangen.”
Inspectie-aanvraag & toetsingskader
Begin december 2019 deed Van Linden een inspectie-aanvraag bij ILenT voor het laten keuren van de SCH18. “Onze buitenlandse schepen voldoen al aan het nieuwe C188-verdrag, dus we hadden al enkele ervaring”, vertelt Eric. Alvorens de keuringsafspraak stuurde IlenT het toetsingskader toe. In het toetsingskader staat omschreven waar de kotter aan moet voldoen voor het behalen van het C188-certificaat. “Als alle punten van het toetsingskader zijn geregeld aan boord, dan kun je een afspraak inplannen met ILenT”, legt Eric uit.
Inspectie
In december kwam de inspectie langs op de SCH18. “De inspectie duurde bij elkaar zo’n drie uur. Hierin liep de inspecteur het toetsingskader bij langs, maar maakte ze ook tijd voor een praatje met de bemanning”, legt Van Linden uit.
“De rederij en de schipper hadden de inspectie goed voorbereid”, vertelt ILT-inspecteur Marloes Meegdes na afloop van de inspectie. “Er lag een speciale map klaar met alle documenten die voor C188 van belang zijn. Van maatschapscontracten, de RI&E, FAL 5 bemanningslijst, verantwoordelijkheidsverdeling, P&I verzekeringsbewijs tot de arbeids- en rusttijdenregistratie. Tijdens de inspectie was de bemanning compleet. De monsterboekjes met identiteitsbewijs en trainingscertificaten lagen klaar. Doordat alles gereed was verliep de inspectie erg soepel.”
Voornamelijk de arbeids- en rusttijdenregistratie evenals het bijhouden van een actuele bemanningslijst per visreis vergt extra administratie geeft Eric aan. “Bij ons ligt dat in handen van de schipper”, aldus Eric.
Bepaalde documenten moeten ook ter inzage liggen voor de hele bemanning. “Het is bijvoorbeeld een vereiste om de verantwoordelijkheden van de maatschap en de schipper op een zichtbare plaats op te hangen”, zegt Van Linden.
Diploma en bemanningspapieren
Als tip geven zowel Eric als Marloes mee om niet alleen te zorgen dat de documentatie rondom de kotter op orde is, maar ook de diploma’s van de bemanningsleden. “Alle vissers moeten ‘Basic Safety Fishery’ hebben en minimaal de schipper en ander aangewezen bemanningslid moet ‘Medical care’ (vaargebied > 30) of Medical First Aid (vaargebied < 30 NM) hebben. Ook als men voor 1 april 2019 bij het KIWA nieuwe vaarbevoegdheid heeft aangevraagd. Wij willen tijdens de inspectie het bewijs van deze trainingen zien”, vertelt de ILT-inspecteur. “Daarnaast moeten arbeids- en rusturen bijgehouden worden op een controleerbare manier, de keuze is vrij hoe dat gebeurt.”
Als laatste tip voegt Marloes toe: “Als er met vissers van buiten de Europese Unie gevaren wordt, moet er voor de matrozen een tewerkstellingsvergunning zijn afgegeven, behalve als ze extra meegaan en niet deel uitmaken van de minimale bemanning op het bemanningscertificaat ‘Safe Manning Document’. De bemanning op het bemanningscertificaat moet ook gebruikt worden op de FAL 5 bemanningslijst.”
Kosten
“Op dit moment zijn er geen kosten verbonden aan de inspectie omdat het Legesbesluit nog niet is aangepast”, vertelt de inspecteur van ILT. De geldigheid van het C188-certificaat is afhankelijk van de vijfjaarlijkse inspectie. “Het eerste certificaat wordt voor een kortere tijd afgegeven. Het certificaat krijgt dezelfde einddatum als het klasse certificaat. Tijdens de vijfjaarlijkse (vernieuwings) inspecties kan dan C188 meegenomen worden”, legt de inspecteur uit.
Welke kotters moeten een C188-inspectie aanvragen?
In Nederland moeten de volgende kotters voor medio november 2020 in het bezit zijn van het C188-certifiaat:
- Zeevissersvaartuigen die langer dan drie dagen aaneen op zee blijven én die (a) een lengte (L) langer dan 24 meter hebben.
- Zeevissersvaartuigen die langer dan drie dagen aaneen op zee blijven én (b) normaliter varen op een afstand van meer dan 200 zeemijlen tot de Nederlandse kustlijn bij laag water. (De schepen die niet in dit gebied vissen/varen, maar wier schip hiervoor wel gecertificeerd is behoren ook toe tot deze categorie)
De Nederlandse Vissersbond raad de kotters aan nu al te beginnen met de aanvraag voor de inspectie bij ILT om zo een overvolle inspectie-agenda te voorkomen en tijdig verzekerd te zijn van het benodigde C188-certificaat. Na de deadline in november 2020 kunnen kotters die niet in het bezig zijn van het C188-certificaat een boete opgelegd krijgen.
Documenten
Handige documenten ter voorbereiding van de inspectie:
- Aanvraagformulier C188
- Toetsingskader C188
- Registratie-overzicht voor arbeidstijden en rusturen
- Bemanningslijst (Engels)
- Bemanningslijst (Nederlands)
Meer informatie
Neem voor meer informatie over de Work in Fishing Convention (C188)-verdrag en de benodigdheden voor het verhalen van het betreffende certificaat contact op met Ruth Roman via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.