Afgelopen woensdag organiseerde onderzoeksinstanties MARIN en Royal HaskoningDHV een sessie ‘Scheepvaart & Routekaart Wind op Zee’ voor genodigden in Rotterdam. De twee instanties zijn aangewezen door de ministeries Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Economische Zaken om onderzoek te verrichten naar de gevolgen van (de aanbouw) van windmolenparken op de Noordzee onder andere voor de scheepvaart. Namens de Nederlandse Vissersbond nam Derk Jan Berends deel aan de sessie.
De Noordzee is één van de drukst bevaren zeeën ter wereld, welke door de toename van windmolenparken en daarmee de afnemende ruimte voor overig vaarverkeer – waaronder visserij – steeds drukker wordt. Daarom wilden de organisaties MARIN en Royal HaskoningDHV tijdens de sessie voorafgaand aan hun onderzoek inzicht krijgen in de ontwikkeling van overige gebruikers op de Noordzee, de effecten van windmolenparken op deze medegebruikers en ook wilden ze geïnformeerd worden over de doorvaart van windmolenparken.
Kottervisserij goed aan bod
De kottervisserij kwam tijdens de bijeenkomst goed aan bod. De Nederlandse Vissersbond en VisNed hebben nadrukkelijk aangegeven dat de visserij kampt met veel bedreigingen waardoor de visserij(gebieden) wordt ingeperkt. Met bedreigingen bedoelen de visserijorganisaties onder andere de Brexit, waarbij de Nederlandse vissers mogelijk worden geweerd uit het Britse deel van de Noordzee, maar ook natuurgebieden (Natura 2000), uitbreidingen van vaarwegen en ankergebieden en de toenemende windmolenparken. Naar verwachting wordt 20% van de Noordzee tussen nu en 2050 ingericht met windmolens.
Hotspots van de visserij
‘Houd rekening met de hotspots van de visserij in de Noordzee bij het bestemmen van gebieden voor windenergie, werd ook deze keer sterk benadrukt door de Nederlandse Vissersbond en VisNed. “Natuurlijk willen wij dat de overheid hier rekening mee houdt omdat de vissers op deze rijke visstekken hun brood verdienen, maar ook uit het oogpunt van veiligheid”, vertelt Berends. “Die visstekken zijn de akkers waar de vissers hun oogst vandaan halen. De vissers kennen deze gebieden als hun broekzak en de gevaren ter plekke. Als zij moeten verplaatsen naar andere, onbekende gebieden, dan betekent dat extra veiligheidsrisico’s voor de vissers maar ook voor andere schepen. Het wordt op de overgebleven gebieden al maar drukker.”
Doorvaart van windmolenparken
Daarnaast is visserij of doorvaart in windmolenparken niet ideaal. “We merken dat vissers huiverig zijn voor het kapottrekken van kabels en verzekeringskwesties die daarachter weg komen”, vertelt Berends. “Wellicht is visserij in windmolenparken in de toekomst interessanter als windmolens verder uit elkaar komen te staan als gevolg van capaciteitsverhoging (mega-windmolens).” Alhoewel vissers ook vraagtekens zetten of platvis wel in die parken willen vertoeven als gevolg van het elektromagnetisch veld van de stroomkabels. “Dit zal nader onderzocht moeten worden.”
Zoveelste werksessie over wind op zee. Samen met onze @Visned collega’s leveren we @Vissersbond #vis input namens de kottervloot. pic.twitter.com/RV6nTcEHJI
— Derk Jan Berends (@djtberends) 18 juli 2018
Internationalisering
Ook hebben de visserijorganisaties gepleit voor internationalisering van het proces. “Er worden niet alleen windmolenparken aangelegd in Nederland, ook in Engeland, België, Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Ieder land kijkt wat betreft energieopwekking naar het eigen belang, terwijl de visserij op de Noordzee voornamelijk te maken hebben met Europese wet- en regelgeving. Een gezamenlijke optrek in dit dossier is dus noodzaak.”
Niet alleen luisteren maar ook handelen
Er zijn inmiddels meerdere sessies geweest met betrekking tot windmolenparken op zee. “Voor ons gevoel wordt er vooral geluisterd, maar niet gehandeld. Terwijl dat laatste voor onze vissers zo belangrijk is”, vertelt Berends. Daarom kaartten beide visserijorganisaties, maar ook de andere aanwezigen, in deze sessie aan dat ze graag concreet willen zien wat er met hun feedback gebeurt. De onderzoeksinstanties beloofden hier in de volgende sessie halverwege september op terug te komen. Een duidelijke roep was er ook om een sterke centrale coördinatie van de ruimtelijke ordening op de Noordzee. Er worden vele werkbijeenkomsten georganiseerd door verschillende partijen maar het ontbreekt aan coördinatie, landelijk maar dus ook internationaal. “Het is belangrijk dat we ondanks alle tijd en energie die deze processen kosten, input blijven leveren, zodat de visserij niet vergeten wordt.”
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Derk Jan Berends via 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl.