Het aantal inschrijvingen bij het Maritiem Instituut Mercator in Oostende neemt toe en dat is goed nieuws voor de sector. Tussen 2015 en 2020 was er een dip merkbaar in het aantal inschrijvingen voor de visserijopleiding. Nu lijkt daar weer een stijgende lijn in te zitten.
Meer comfort
Een lange tijd was het gebrek aan contact met het thuisfront en de daarbij gepaarde heimwee één van de redenen dat jongeren het zeemanschap lieten varen. Tegenwoordig hebben de meeste schepen internet aan boord en is het veel makkelijker geworden om contact te houden met familie en vrienden. Ook het idee dat een vissersschip geen degelijke douche of toilet zou hebben, is een misverstand. “Dat is al lang niet meer waar. De investeringen die reders constant doen in veiligheid en comfort van de bemanning maakt de Belgische vissersvloot één van de modernste in Europa. Maar het duurt even voor dat dit bekend is bij de grote bevolking,” zegt Emiel Brouckaert, directeur van de Belgische Rederscentrale. Ook de Nederlandse vloot is enorm gemoderniseerd.
Vrouwen aan boord
Het blijft een uitdaging om vrouwen in het beroep te krijgen. Het is fysiek een zwaar beroep. Toch zijn er meerdere moderne vissersschepen die rekening houden met mannen en vrouwen aan boord als het gaat om sanitair, douche- en slaapmogelijkheden.
Het beroep ervaren
Het beroep is erg aantrekkelijk voor wie op zoek is naar het vrijheidsgevoel bij het op zee zijn, maar sommigen hebben een iets te romantisch beeld van de visserij. Daarom heeft de sector kennismakingsmogelijkheden gecreëerd. Nog voor de jongeren aan hun opleiding beginnen, krijgen ze de mogelijkheid om korte tijd mee naar zee te gaan. Dit geeft ze een realistisch beeld van het werk.
Om visser te worden, moeten er behoorlijk wat diploma’s en bewijzen behaald worden. Een vaarbevoegdheidsbewijs vraagt vaardagen. Daarom beginnen sommige jongeren al van jongs af aan met het behalen van hun zeedagen. Maritiem Instituut Mercator te Oostende heeft zo’n dertig leerlingen in een duaal leerstelsel, wat betekent dat ze halftijds in de schoolbanken zitten, en halftijds op zee.
Promotie
Het beroep krijgt steeds meer aandacht. Televisieprogramma’s zoals ‘Een jaar op zee’ en documentaires als ‘Op hoop van zeeën’ brengen de visserij op een mooie en realistische wijze in beeld. De promotie lijkt dus te werken, het aantal jongeren dat een visserijopleiding volgt neemt toe.
BRON: Vilt.be

Voor meer informatie
Contact opnemen met het team Nederlandse Vissersbond, T 0527-698151 of secretariaat@vissersbond.nl, vragen naar Johan K. Nooitgedagt.