De Nederlandse Vissersbond gaat verder onderzoek doen naar boetes op basis van AIS-gegevens. Het is vissers een doorn in het oog wanneer ze een dergelijke boete ontvangen.
AIS staat voor Automatisch Identificatie Systeem en is een veiligheidsmiddel opdat schepen elkaar herkennen. Het oversteken van een verkeersscheidingsstelsel moet haaks gebeuren. Doet een visser dat niet, dan is dat op de AIS te zien en volgt een proces verbaal en een boete van wel 3.000 euro. Net voldoende om te twijfelen aan het inhuren van een advocaat.
Veiligheidssysteem uitgezet
Het komt voor dat vissers op basis van deze perikelen het veiligheidssysteem uitzetten. Niet iedereen doet dat; de AIS kan ook op laag vermogen worden gezet. Het bereik is dan veel kleiner zodat walorganisaties niet of minder makkelijk kunnen meekijken. Ook dat is ‘veilig’ te doen.
“Stuur ons uw oude dossier”
Gezamenlijke aanpak is dus nodig. Johan Nooitgedagt hierover: “Wij gaan kijken en onderzoeken wat we kunnen doen om dit probleem blijvend op te lossen. Dat betekent dus: alle AIS-zaken nog een keer tegen het licht houden. Daarvoor hebben we de hulp van de vissers nodig. Dit is dus een oproep om ons op de hoogte te stellen, heel eenvoudig door een mailtje met het AIS-dossier naar ons secretariaat te sturen. We hebben al enkele zaken van vissers ontvangen. We doen dit overigens voor leden en niet-leden, want het is een kwestie van algemeen belang.”
Overal in Nederland wordt gesproken over de Wet op de Privacy. Toch vindt men het vrij normaal dat vissers – die AIS gebruiken voor ieders veiligheid – een ‘enkelband’ wordt omgedaan. Mag dat allemaal zomaar?
Verschillende systemen
Vissers hebben naast AIS als veiligheidsmiddel ook nog de visserijcontrole door een VMS-systeem. Deze laatste is een volgsysteem en dit is verplicht door Brussel (EU regelgeving). Omdat de vissers zelf overeenkomsten maken voor Gesloten Gebieden in het kader van afspraken over natuurbeheer, maken ze ook gebruik van een BlackBox. Dit zijn veelal de kustvissers, maar alle systemen registreren de koers en de vaart van de vissersschepen en de kosten voor de gescheiden systemen zijn navenant. AIS is het enige systeem waarbij de hele wereld via Internet kan meekijken waar de schepen zich bevinden.
“We gaan door!”
Enkele vissersschepen hebben hun problemen met AIS bij de Vissersbond neergelegd, maar we zoeken naar meer AIS dossiers uit het verleden om de mogelijkheden voor verdere actie te bepalen. Hoeveel vissers zijn er nu werkelijk vanaf het begin van het systeem beboet en wat is de (on)zin hiervan geweest? Het is dus een dringende oproep aan de vissers om ook ‘oude’ zaken bij ons bekend te maken. Het zou een zaak voor het Europese Hof kunnen worden, dus geduld is een schone zaak. “We gaan zover door totdat we vastlopen en geen mogelijkheden meer zien. Waar wenselijk huren we deskundigheid in,” aldus een gemotiveerde Vissersbond-voorzitter Nooitgedagt.
Lees ook onze eerdere publicatie.
Dossier sturen
Stuur uw AIS-boete en dossier naar secretariaat@vissersbond.nl. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Johan Nooitgedagt, T 0527-698151